loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) (مقیمی)

5 (1)

ناشر مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص)

نویسنده غلامحسن مقیمی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 376

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

«اندیشه سیاسی» ناظر به تفکر منسجمی است که از درون مبنای معرفتی خاص در پی ارائه راه حل عقلانی برای بحران های سیاسی-اجتماعی است. بنابراین ، اندیشه سیاسی ضرورتا دارای پیش فرض معرفتی و ارزشی است. بدین سان ادیشه سیاسی دو سر طیف مهم دارد: از یک طرف از مبانی معرفتی و میراث فرهنگی که مجموعه ای از باورها و هنجارهای جامعه است، ارتزاق می کند، و از طرف دیگر از نظریات جامعه شناسی سیاسی ، که مجموعه ای راه حل های علمی معطوف به مسائل و بحران های سیاسی-اجتماعی است، سیراب میشود. هنر امام خمینی به عنوان اندیشمند سیاسی ، ایجاد تعامل منطقی، عقلانی و منسجم ، بین دوحوزه «باورها و بحران ها»، «نظری و عملی»، «حقایق و واقعیت ها»، «اعتقادات و الزامات زمان» و «جامعه آرمانی و جامعه زمینی» است. از منظر ایشان، لازمه تولید اندیشه سیاسی ، ابتدا فهم و درک دو حوزه ارزش ها و بحران های سیاسی و در مرحله بعدایجاد تعامل منطقی بین این دو ، از مجرای «اجتهاد پویا» است.
در واقع رمز «پویایی اندیشه سیاسی امام» به روش فوق باز می گردد؛ روشی که مسائل و بحران های جاری ایران را از درون میراث فرهنگی ، بازخوانی منطقی نموده و طرحی نو در زندگی سیاسی در انداخت و در نهایت ، الگویی کارآمد برایی علل هقب ماندگی جهان اسلام ارائه نمود.

در حوزه اندیشه سیاسی امام خمینی، کارهای پژوهشی متعددی صورت گرفته است که هریک در حد خود ارزش تقدیر دارند، اما غالب این آثار هنوز نتوانسته اند یک متن آموزشی جامع را ارائه دهند، این کتاب که حاصل چندین سال تدریس است، درامدی برای بررسی همه جانبه اندیشه سیاسی از یک طرف و قالب بندی آن در 14جلسه آموزشی است.بیان اهداف رفتاری در ابتداء هرفصل به استادان محترم کمک می کمد تا اهداف کلی کتاب را به طور جزئی در هردرس رصد کنند. طرح سأال در انتهای هر درس، امکان ارزیابی مستمر را هم برای دانشجو فراهم می کند و نیز دغدغه ها و مسئله های اساسی هر درس را تأکید می کند؛ مضافا اینکه، مدرسان گرامی میتوانند به تناسب سطح علمی دانشجویان از سأالات آخر هر درس برای تحقیق کلاسی استفاده کنند؛ همچنین همکاران محترم می توانند از کتاب هایی که برای مطالعه بیشتر در انتهای هر درس آمده است، دانشجویان گرامی را برای مطالعه عمیق تر و نیز تدوین مقاله تشویق کنند.
مجموعه حاضر که با روش تحلیلی و توصیفی، افکار سیاسی امام خمینی را مورد تأمل قرار می دهد، برای استفاده دانشجویان رشته های مختلف دانشگاهی تدوین شده است؛ از این جهت، تلاش شده است تا مباحث مختلف اندیشه سیاسی امام خمینی به شکل مختصر، روان، آموزشی و در عین حال تخصصی به سامان برسد.

سرفصل اصلی کتاب عبارتند از :

*1.بخش اول: شخصیت، آثار سیاسی و زمانه امام خمینی
درس اول: کلیات و مفاهیم
درس دوم: زندگی فردی و علمی
درس سوم: تحولات سیاسی-اجتماعی عصر امام خمینی

*2.بخش دوم مبادی و مبانی اندیشه سیاسی امام خمینی
درس چهارم: مبنی معرفت شناسی، هستی شناسی، انسان شناسی و جامعه شناسی
درس پنجم: مبانی کلامی، فقهی، عرفانی و رفتاری

*3.بخش سوم: دین و سیاست از منظر امام خمینی
درس ششم: مفهوم سیاست و دین
درس هفتم: نسبت دین و سیاست

*4.بخش چهارم: نظریه ولایت فقیه و حکومت ولایی از منظر امام خمینی
درس هشتم: ولایت مطلقه فقیه
درس نهم: ادله و پیشینه ولایت
درس دهم:مبانی، اصول و ساختار حکومت ولایت فقهی

*5.بخش پنجم: مشروعیت و مشارکت
درس یازدهم: مشروعیت سیاسی
درس دوازدهم: مشارکت سیاسی
درس سیزدهم: متناقض نماهای مشارکت و مشروعیت

*6.بخش ششم: سیاست خارجی و روابط بین الملل
درس چهاردهم: مفهوم، اهداف و اصول سیاست خارجی
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

عنایت شاہد

متاسفانہ کتب ہای دینی برائ فروخت ، و کتب ھای گمراہ کنندگان و استعمار مجانی ۔۔۔۔ توی شبکہ موجود است۔۔۔۔ خیلی متاسفانہ

19 آذر 1396

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما