loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاریخ تحلیلی مغرب

ناشر مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص)

نویسنده محمدرضا شهیدی پاک

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 512

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

هدف کتاب، بررسی تحلیلی «تاریخ مغرب اسلامی» از عصر دولت هایی که از دوره والیان تا ورود خلافت عثمانی بر این سرزمین است می باشد که به منظور استفاده دانش پژوهان دوره کارشناسی ارشد رشته تاریخ نگارش یافته است. طی قرن سوم تا دهم هجری قدرت سیاسی در این منطقه، بین بیست خانواده حکومتی استمرار پیدا کرد. محدوده مغرب اسلامی، مورد مناقشه تاریخ دانان قرار دارد و مباحث نگارنده حد فاصل برقه تا طنجه را شامل می شود که با این تعریف، اندلس از آن خارج بوده و در اصطلاح جغرافیای سیاسی، از آن به عنوان آفریقای شمالی یاد می شود. نگارنده ابتدا به معرفی مغرب و شهرهای آن پرداخته و سپس تاریخ حکومت های گوناگون آن مانند خوارج، دولت اغلبی، ادریسی، بنی زیری، بنی حماد، مرابطین، فاطمیان و موحدین را مورد بررسی قرار داده است.

آفتاب وجود محمد صلی الله علیه و آله و سلم که از حجاز طلوع کرد، اندکی بعد در مغرب نیز درخشید. اصطلاح مغرب نخستین بار توسط امیر المومنین علی علیه السلام به سرزمین های واقع در غرب پایتخت، اطلاق شد.
قدرت اسلامی از برقه تا طنجه توسعه پیدا کرد و دولت های ادریسیان، اغلبیان، فاطمیان، مرابطین، موحدین، حفصیان، بنی مرین و بنی زیان در دوره اسلامی، نمونه هایی از فرهنگ و تمدن اسلامی را در غرب مدیترانه در مرز با اروپا به وجود آوردند و راه انتقال علوم و معارف اسلامی را به غرب مسیحی فراهم ساختند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما