loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عقل و عشق: مروری بر زندگی و اندیشه ملاصدرای شیرازی

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 35125 10003022
25,000 22,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر به بررسی اجمالی زندگی، آرا، و اندیشه های "ملاصدرای شیرازی" از حکمای برجسته ی ایران در قرن یازدهم اختصاص یافته است. گفتنی است، وی در شیراز متولد شد و برای تحصیل علم از شیراز به اصفهان سفر کرد و علوم نقلی را نزد شیخ بهایی و علوم عقلی را نزد میرداماد و میرفندرسکی فرا گرفت. وی در علوم عقلی، مخصوصا در حکمت الهی به مقامات عالی نایل شد. مدتی را به تدریس و تالیف گذراند و سرانجام در هنگام بازگشت از هفتمین سفر حجش در بصره درگذشت و در همان جا به خاک سپرده شد. مهم ترین اثر او در فلسفه کتاب معروف به "اسفار" است که از کتب مهم درسی فلسفه ی قدیم و در ردیف کتاب "شفا"ی ابن سینا محسوب می شود. فلسفه ی ملاصدرا، که خود از آن به عنوان "حکمت متعالیه" نام می برد، تلفیقی است از عقاید مکتب مشاء و اشراق و مسلک کشف و شهود. اصالت فلسفه ی او در این است که از تلفیق این عقاید مکتبی خاص به وجود آورده است که جریان فلسفه را در ایران پس از او سخت تحت تاثیر قرار داده و تقریبا منحصر به او کرده است. در فلسفه ی او، قول به هیولی و صورت با قول به مثل و اتحاد عاقل و معقول و سیال و متجدد بودن طبیعت ماده، که از آن به حرکت جوهری تعبیر کرده است، در کنار یک دیگر قرار گرفته اند. عقاید مهم فلسفی او، که ارکان اصلی فلسفه ی وی شمرده می شود، از این قرار است: 1) اصالت سجود و اعتباری بودن ماهیت؛ 2) مشکک بودن وجود (یعنی وجود دارای مراتب شدت و ضعف است)؛ 3) وحدت وجود؛ 4) اتحاد عاقل و معقول؛ 5) حرکت جوهریه؛ 6) حادث بودن نفس انسانی از جنبه ی جسمانیت، و باقی بودن آن از جنبه ی روحانیت. ملاصدرا سعی کرده است که عقاید فلسفی خود را با اصول مذهب تشیع تطبیق دهد یا مذهب تشیع را بر اصول فلسفی استوار سازد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما