loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سلوک اجتماعی

ناشر کتاب نیستان

نویسنده سید مجتبی حسینی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 78

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 35168 10003022
12,000 11,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

«سلوک اجتماعی» دفتری تازه از درس گفتارهای سید مجتبی حسینی با موضوع واکاوی رفتار و سیره پیامبر اکرم (ص) است.
حسینی پس از واکاوی سیره و رفتار پیامبر در زندگی شخصی خود در قالب کتاب «سلوک فردی» که با سبکی منحصر به فرد نوشته شده بود در این اثر به موضوع رفتارها و حرکات اجتماعی پیامبر با تکیه بر احادیث و روایات و نیز آیات قرآن کریم پرداخته است.
در سبک روایی سید مجتبی حسینی در این کتاب و در حرکتی تازه و بدیع، از توضیح و تفسیر و تحلیل گفتارها و رفتارهای پیامبر اکرم (ص) پرهیز شده است و در مقابل نویسنده سعی کرده است با اتخاذ رویکردی عمومی به معرفی برخی صفات اخلاقی و آداب پیامبر اکرم (ص) در رفتارها و کنش های اجتماعی آن بپردازد.

حسینی در مقدمه این کتاب و در شرح این رویکرد خود به این موضوع اشاره داشته است که علت دور شدن از رویکرد تحلیل و تفسیر رفتار پیامبر اکرم (ص) و اتخاذ شیوه تفسیری تازه در این اثر به دلیل این است که مخاطب در روش تحلیل تنها از زاویه ای خاص به یک موضوع وارد شده و از سایر زوایای ممکن برای تحلیل رفتار حضرت ختمی مرتبت دور می ماند.

با این رویکرد سید مجتبی حسینی کتاب خود را اثری در راستای واکاوی رفتار پیامبر اکرم (ص) در موضوعاتی چون آداب سفر، تواضع, رفتار با اصحاب، مشارکت در فعالیت های اجتماعی و مردمی بودن عنوان داشته است که با نگاهی عمومی و همه فهم گردآوری و تدوین شده است.
حسینی با چنین رویکردی در نخستین بخش از کتاب خود به سراغ بررسی رفتار پیامبر خاتم با اقشار مختلف مردم رفته است و به ترتیب خانواده و اقوام، اصحاب، نیازمندان، فضلا و بزرگواران, کودکان، خطاکاران و غیر مسلمین را از این منظر در سیره رفتاری ایشان مورد بازخوانی قرار داده است.
کتاب اما در ادامه متن خود به موضوع بازخوانی گزیده ای از کردار اجتماعی پیامبر اکرم (ص) توجه نشان داده است و در این زمنیه موضوعاتی مانند نماز، سفره و غذا، جنگ و معاشرت را از نگاه گذرانده است.

بخش دیگری از این کتاب به موضوع نگاه به گزیده ای از صفات و اخلاق حسنه پیامبر اکرم (ص) توجه نشان داده است و رفتارهایی از قبیل تعهد، امانت داری، حیا، مدارا، صبر، تحمل و مردم داری را مورد توجه خود قرار داده است.
یکی از نکات قابل توجه این کتاب متن بسیار ساده و روان آن است که با بهره گیری از عبارات و افعالی بسیار ساده و قابل درک برای عموم مخاطبان خلق شده است. از سوی دیگر تساط نویسنده بر احادیث و روایات، منجر به خلق متنی از سوی او شده است که در آن میان عبارات درج شده توسط حسینی و متن احادیث تلفیق شده با متن، پیوستگی قابل توجهی به وجود آمده و به هیچ عنوان مخاطب با گسستگی روایی و محتوایی در متن مواجه نیست.

لازم به یادآوری است مهندس سیدمجتبی حسینی، متولد سال ۱۳۳۸ شمسی، تحصیلات حوزوی خود را از سال دوم راهنمایی آغاز کرد و در سن ۳۰ سالگی به درجه اجتهاد رسید. وی همچنین به طور هم زمان کارشناسی مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تهران و پس از آن کارشناسی ارشد معماری و کارشناسی ارشد فلسفه علم را نیز به پرونده علمی خود افزود. از این مهندس اسلام شناس تاکنون بیش از ۲۰ تألیف در حوزه دین پژوهی و بیش از هزار ساعت سخنرانی منتشر شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما