loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رفعت حکمت: اندیشه نامه آیت الله علامه سید ابوالحسن رفیعی قزوینی (ره)

ناشر سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

گردآورنده کتاب محمدعلی اردستانی

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 504

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 35230 10003022
100,000 90,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

استدلال و اقامه برهان، طریقی فطری و همگانی است، چنانکه دعوت قرآن کریم به معارف الهی بر بنیاد طریق استدلال و ارائه دلیل واضح و بصیرت است: قُل هَذِهِ سَبیلی اَدعُو اِلَی اللهِ عَلَی بَصیرَهٍ اَنا وَ مَنِ اتَُبَعَنی(بگو این است راه من که با بصیرت تمام و بینش همه جانبه به سوی آن، خود و پیروانم را می خوانم)فلسفه، بحثی استدلالی در زمینه حقیقت موجودات و پدیده ها است، و اسلام، فلسفه الهی را به نهایت کمال آن رسانیده و در زمینه نظری، دربردارنده اصول اعتقادی و انبوهی از شناخت های متافیزیکی و عرفانی است.
مؤمنین دو طایفه هستند، نخست آنهایی که تنها مؤمنند، دوم آنهایی که هم مؤمنند و هم عالم، و طایفه دوم بر طایفه نخست برتری دارند.
لازمه اینکه خدای متعال درجه بنده ای را ترفیع دهد، زیادتر شدن قرب او به خدای تعالی است، و این شاهدی عقلی است بر اینکه مراد از آنهایی مه موهبت علم داده شده اند، علمای از مؤمنین می باشند.
آیات و نشانه های خدا، اثر خود را که ایمان حقیقی به حق تعالی و خشیت از او به تمام معنای کلمه است، تنها در علما تحقق می بخشد.مراد از خشیت، همان خشیت حقیقی است که به دنبالش خشوع باطنی و خضوع در ظاهر پیدا می شود. خشیت حقیقی، تنها در علمای بالله یافت می شود، یعنی کسانی که خدای سبحان را به اسماء و صفات و افعالش به شناسایی تامی که دل هایشان به وسیله آن آرامش می یابد، شناخته و لکه های شک و دودلی از نفوسشان زایل گشته، و آثار آن در اعمالشان هویدا گردیده، و فعلشان مصدق قولشان شده است.
استاد الفقهاء و الحکماء علامه آیت ا... العظمی آقامیرزاابوالحسن رفیعی قزوینی - قدس سره - از مصادیق حقیقی علمی بالله است که روش تفکر و دعوت خود را استدلال و برهان قرار داده و عقل هایشان بین معقول و منقول جمع نموده، و دارای ایمان حقیق بوده و دل هایشان به واسط شناخت اسما و صفات و افعال خدای متعال آرامش یافته و اعمالشان آثار آن را بروز داده، و فعلشان مصداق قولشان شده است. علامه رفیعی قزوینی از جهت دقت نظر و وسعت محفوظات و لطافت در بیان و جزالت در تقریر و نیل به مرام و عمق مباحث حکمی و فلسفی و فقهی و اصولی، کم نظیر بوده است. دانشمندی دارای براهین ابتکاری و ادله نوین و ابداعی که زبانش هنگام بیان مصطلحات حکمی و علمی به نحو حیرت آمیزی روشن گر حقایق و مبین دقایق بوده است. ایشان چندین رساله و مقاله و تألیف پیرامون مسایل گوناگون معارف الهی و اسلامی و نیز تعلیقات و حواشی بر کتب مختلف فلسفی، عرفانی، کلامی دارند.
کتاب رفعت حکمت که مشتمل بر هفده مقاله در تبیین، و تحلیل آرا و نظرات خاص علامه رفیعی قزوینی در موضوعات گوناگون دینی، فلسفی، عرفانی، کلامی است، توسط تعدادی از اساتید و محققان به انجام رسیده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما