loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سلام پیش دبستانی ها 15: احساس های من

شناخت احساسات و هیجانات برای کودکان

5 (1)

ناشر کتاب نیستان

نویسنده داریوش صادقی

تصویرگر فرهاد جمشیدی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 60

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 35347 10003022
46,000 43,700 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب سلام پیش دبستانی ها 15: احساس های من (شناخت احساسات و هیجانات برای کودکان)، نوشته داریوش صادقی است و در انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است. در کتاب سلام پیش دبستانی ها، تمرین های لوحه نویسی و دست ورزی برای افزایش دقت، کنترل عضلات کوچک دست، هماهنگی چشم و دست در سطوح ساده تا پیشرفته آورده شده است.

در این کتاب به زبان کودکانه و بسیار ساده مهمترین حالات هیجانی و احساسی مثبت و منفی در قالب ساده ترین عبارات و تصاویر بصورت بازی آورده شده است. هدف آموزشی این کتاب، شناخت لغات و عباراتی است که دربرگیرنده هیجانات و احساساتی می باشد که کودکان باید بتوانند در روابط اجتماعی، حالات احساسی و روانی خود را توسط آن عبارات بیان کنند.

احساسات و هیجانات امروزه نقش با ارزشی را در زندگی ما بازی می کنند. زندگی ما بوسیلۀ آنها روح پیدا می کند و تمامی تحرکات و فعالیت های روزمره ما از آنها سرچشمه می گیرد. ارتباطات ما با دیگران بر اساس احساسات و هیجانات ما شکل می یابد و تمامی انرژی حرکتی و توانمندی های ما حول محورآنها می چرخد.

امروزه از عبارت هوش هیجانی زیاد استفاده می شود، به هر میزانی که بتوانیم از هیجانات و احساسات به نفع خود برای برقراری ارتباطات و روابط مناسب با دیگران استفاده کنیم دارای هوش هیجانی بیشتری هستیم، یا در مواقع خطر و بحرانی بتوانیم رفتار مناسبی از خود بروز دهیم، مثلا کودکی که احساس می کند غریبه ای قصد دارد او را آزار دهد یا وسایلش را بدزدد، احساس ترس خود را فریاد می زند یا کار خطایی انجام می دهد پشیمانی اش را بصورت شرم، با مخفی شدن یا جلوی چشمانش را گرفتن نشان می دهد.
هیجانات و احساس های مثبت مانند شادی، محبت، عشق، همدلی، پیروزی و غیره انرژی و انگیزه لازم برای تحرک و پویایی ما را در زندگی تولید می کند. همچنین یاد می گیریم که تابع احساسات و هیجانات منفی خود مانند خشم، حسادت، شکست، ترس و ... قرار نگیریم و بتوانیم با کنترل آنها از تصمیم گیری های اشتباه خودداری کنیم.
اولین گام برای دستیابی به این اهداف شناختن این احساس ها و هیجانات است. شناخت این احساسات و هیجانات باید قبل از ورود به مدرسه به کودکان آموزش داده شود.

در این کتاب به زبان کودکانه و بسیار ساده مهمترین حالات هیجانی و احساسی مثبت و منفی در قالب ساده ترین عبارات و تصاویر آورده شده است. هدف آموزشی این کتاب، شناخت لغات و عباراتی است که دربرگیرنده هیجانات و احساساتی می باشد که کودکان باید بتوانند در روابط اجتماعی، حالات احساسی و روانی خود را توسط آن عبارات بیان کنند.
وقتی کودکان بتوانند علاوه بر ارتباط کلامی (صحبت کردن) و خواندن و نوشتن، احساسات و علایق و هیجانات خود را در میان بگذارند، می توانند ارتباط موثر و عمیق تری با اطرافیان و دوستانشان برقرار کنند. قادر خواهند بود با بیان احساسات منفی خود ، بار روانی ناشی از تنشهای میان فردی را کاهش دهند و با فراگیری منطقِ ارتباطات اجتماعی، نه سرخورده از رفتار منفی دیگران شوند و نه خودشان احساسات منفی را در دیگران برانگیزانند.

کتاب احساس‌های من اولین گام برای آشنایی و شناخت سطحی و ساده با اینگونه هیجانات می باشد. نکتۀ دیگری که در این کتاب آموزشی مد نظر قرار گرفته است کمک به توانایی کودکان در نشان دادن حالات هیجانی است. مثلا کودکی که نقاشی می کشد حالات خشم، ناراحتی، تعجب، ترس و غیره را بتواند نشان دهد. با روشی که در این کتاب در شناخت چهره ها و ترسیم حالات ابرو، چشم و لبها آموزش داده شده است کودکان یاد می گیرند در نقاشی های خود نیز این حالات را نشان دهند.

روش کار با کتاب سلام پیش دبستانی ها 15: احساس های من:
کتاب تا حدودی حالت روایت داستان پسری را دارد که در شرایط و مکان های مختلف حالات هیجانی و احساسات گوناگونی را نشان می دهد. متن های کتاب باید توسط والدین برای کودک خوانده شود. کودک به سوالات خواسته شده پاسخ می دهد.
در قسمت دیگر، از کودک بخواهید به شکلها دقت کند واز میان آنها دو شکل را بر اساس سوال مربوط به آن پیدا کند. مثلا" خواسته شده است: شیرهای عصبانی را رنگ بزن.
در این قسمت حالات مختلفی از چهره شیرها آمده است( عصبانی، شاد، ناراحت، متعجب، مأیوس، ترسیده و...) اگر از کودک بخواهید حالات مختلف را تشخیص بدهد و اسم آ نها را بگوید و سپس از میان آنها شیرهای عصبانی را پیدا کند بهتر است.

نکته ای که باید بر آن دقت داشته باشیم این است که تشخیص برخی از حالات چهره در ابتدا برای کودکان مشکل است ولی با برخی راهنمایی ها کم کم یاد می گیرند حالات هیجانی را از هم تشخیص دهند. بهتر است این حالات هیجانی را خود والدین تقلید کنند و مثلا" چهرۀ یک آدم عصبانی ، شاد، ناراحت، متعجب، مأیوس و ... را به کودک نشان دهند.

از کودک هم بخواهید پس از هر درس، احساسات و هیجانات خود را نشان دهد. بهتر است این کار را در مقابل یک آینه انجام دهد. اگر می توانید با دوربین های دیجیتال یا موبایل از صورت کودک عکس بگیرید، به او نشان دهید و سپس بگویید تا آن را با تصویر همان بخش کتاب مقایسه کند. در مقایسۀ تصاویر به حالات ابرو، چشمها و لب توجه کنید.

مجموعه سلام پیش دبستانی ها از لحاظ تنوع موضوعات و محتوای آموزشی، مجموعه هدفمند و منحصر به فردی در جهت آموزش دوره پیش دبستانی است. از ویژگی های این مجموعه، رویکرد اختلالات یادگیری است که به زبانی ساده و با تمرین هایی متنوع به کودکان 4 سال تمام (اول 5 سالگی) به بالا کمک می کند تا آموزش های مناسبِ پیش از دبستان را با شیوه ای درست و علمی یاد بگیرند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما