loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سلسله مباحث جریان شناسی سلفی گری معاصر 13: داعش (بررسی انتقادی تاریخ و افکار)

ناشر دارالاعلام لمدرسه اهل البیت (ع)

نویسنده محمد ابراهیم نژاد

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 84

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

در این کتاب، عناوینی همچون ابومصعب زرقاوی کیست؟ - تأسیس القاعده عراق و فجایع آن، رهبری ابوبکر بغدادی، جنگ در سوریه و تأسیس داعش، وضعیت سیاسی عراق در زمان آغاز حملات داعش به عراق، ساختار تشکیلاتی داعش، تحلیلی بر مواضع داعش به چشم می خورد.

نویسنده، در مقدمه کتاب می نویسد: با حمله آمریکا به عراق در سال 2003 به بهانه مبارزه با تروریسم، شاخه القاعده در عراق، به رهبری ابومصعب زرقاوی فعال شد و عملیات های انتحاری بسیاری در عراق به وقوع پیوست. ابومصعب الزرقاوی از 2003 تا 2006، رهبر القاعده عراق بود و دشمن قریب خود را شیعیان می دانست و مهم ترین کار خود را مبارزه با دولت شیعه عراق معرفی کرده بود.وی در سال 2006، در بمباران مواضع القاعده در عراق از سوی آمریکا کشته شد.با کشته شدن وی افراد دیگری رهبری این گروه را به عهده گرفتند؛ اما وضع عراق و فقدان رهبرانی کاریزما، مثل زرقاوی، افول فعالیت های القاعده عراق را در پی داشت تا اینکه در سال 2010، موضوع سوریه پیش آمد و در همین زمان، ابوبکر البغدادی رهبر این گروه تروریستی شد و با خشونت بیشتر، به قتل و غارت مردم بی گناه اقدام کرد.

وی در بخش دیگری از مقدمه کتاب ذکر کرده است که برای شناخت داعش باید القاعده را شناخت و شناخت القاعده بدون شناخت سلفیه جهادی ممکن نیست. سلفیه جهادی در دهه هفتاد قرن بیستم، در مصر ظهور یافت و با تفسیر خاص از جاهلیت و جهاد گروه های تکفیری متعددی از دل آن بیرون آمدند.

وی این کتاب را رساله ای مختصر در باب تاریخ و عقاید القاعده عراق دانسته که به تازگی، نام دولت اسلامی عراق و شام (داعش) را بر خود نهاده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما