loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بررسی تطبیقی خیر و شر از دیدگاه ابن عربی و ابن سینا

ناشر مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص)

نویسنده حسن امینی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 272

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 35580 10003022
50,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

موضوع کتاب، مقایسه دیدگاه های فلاسفه و عرفا نسبت به مسأله شر و تحلیل علل وقوع شرور مختلف در نظام هستی است. در این نوشتار با رویکردی تطبیقی به تبیین دیدگاه های ابن سینا به عنوان نماینده فلسفه مشاء و عقل گرایان و نیز محیی الدین ابن عربی به عنوان بنیان گزار عرفان نظری در مورد ماهیت خیر و شر و نسبت بین آن ها با یکدیگر پرداخته شده و مبانی فکری این دو اندیشمند در این موضوع با هم مقایسه شده است. نگارنده ضمن بررسی روش شناسی این دو متفکر در این مسأله و نحوه بیان آن، معتقد است که محیی الدین ابن عربی از منظر نظام احسن الهی حاکم بر جهان هستی و نیز نظریه وحدت وجود به مسأله خیر و شر نگاه کرده و همه پدیده های عالم هستی را از این منظر خیر محض معرفی نموده و ابن سینا از منظر بحث وجود و نسبت بین موجودات با واجب الوجود به موضوع شر نگریسته و از این منظر در صدد تفسیر آن برآمده است. نگارنده به مشترکات و اختلاف نظرهای محیی الدین ابن عربی و ابن سینا دراین مسأله اشاره نموده و نسبی بودن شرور، اندک بودن آن ها نسبت به امور خیر، عدمی بودن شرور و ارتباط این موضوع با جبر و اختیار و قضا و قدر الهی را از منظر آنان تشریح نموده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما