loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران در عصر آل بویه

ناشر بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

نویسنده صادق حجتی

ویراستار مینا غرویان

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 512

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

آل بویه در اوج تمدن پر نقش و نگار اسلامی بر بغداد استیلا یافتند و با اقداماتی که تساهل فرهنگی ویژگی اصلی آن بود، در شمار یکی از حامیان پر ارج این تمدن قرار گرفته و بر شکوه و مجد آن افزودند. برآمدن آل بویه به عنوان حکومتی شیعی نیز تاثیر چشم گیری در بسط مباحث فقه سیاسی در اندیشه شیعی و طریقه تعامل این مذهب با مقوله حاکمیت و مباحث مرتبط با آن چون مشروعیت، حدود اختیارات، شرایط حاکم و ... داشت. درباره دوره آل بویه منابع فارسی بسیار محدود است.

کتاب «تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران در عصر آل بویه» شکل گیری و قدرت یابی و سپس افول دولت بویه را در فصل های متعدد تشریح کرده و ریشه های قدرت گیری، حاکمان و سیاستمداران آن دوره، اقتصاد و نظام مالی، مناسبات خارجی، وزارت ها و دیوان ها، و جنبه های علمی، فرهنگی و هنری این دوره را بررسی کرده است.

حکومت آل بویه را میان پرده ایرانی حکومت های بعد از اسلام دانسته اند چرا که آن ها توانستند برای نخستین بار در میان حکومت های عرب نژاد اموی وعباسی و ترکان سلجوقی و مغولان که خاستگاهی خارج از ایران داشتند، سلسله ای را بنیان گذارند که از ایران برخاسته بود و بر امور بغداد و بین النهرین مسلط شد.

اگرچه برخی محققان، حکومت بویهیان را درحد یک امپراتوری ندیده و آن را به اتحادیه نامنظم از حکومت ها تشبیه کرده اند اما تسلط آن ها بر بغداد که مرکز جهان اسلام تلقی می شد - و دست کم اقدام های در خور توجه عضدالدوله - در احیای استقلال سیاسی و فرهنگی ایران در دوره اسلامی سهم درخور توجهی داشت.

در این دوره کتابخانه ها، محافل و مجالس علمی و حکمی پُرشمار از سوی حکمرانان و کارگزاران حمایت شد و اندیشمندان و علمای بسیاری پر و بال گرفتند. صادق حجتی که دانش آموخته دکترای تاریخ علم است در روایت روان و پرجزئیات خود شرح داده، پیدایی و افول آل بویه یکی از مهم ترین و پرافت و خیزترین ادوار تاریخ ایران بوده است.

«تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران در عصر آل بویه» به قلم صادق حجتی از مجموعه پژوهش های نوین تاریخی انتشارات پارسه به شمار می آید. این کتاب همراه با پیوست ها، گزیده مکتوبات، گاهشمار رویدادها، کتاب نامه و نمایه در 512 صفحه از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما