loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فرهنگ نامه مرثیه سرایی و عزاداری حضرت سیدالشهداء علیه السلام

ناشر چاپ و نشر دارالحدیث

نویسنده محمد محمدی ری شهری

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 111

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

نویسنده این کتاب در پیش گفتار خود با تاکید بر اهمیت و جایگاه ویژه عزاداری و مرثیه سرایی برای حضرت سیدالشهداء (ع) و نقش سازنده فردی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی آن براین نکته اهتمام می ورزد که این حرکت پر برکت، مانند همه اقدامات مفید و سودمند، بدون آفت نیست و دشمنان پیدا و ناپیدای اسلام ناب از دیرباز برای تحریف این فرهنگ، برنامه ریزی و تلاش می کنند.

آیت الله محمدی ری شهری در مقدمه این کتاب می افزاید: فرهنگنامه مرثیه سرایی حضرت سیدالشهداء(ع) ضمن ادامه راه کتاب هایی همچون "لؤلؤ مرجان " و "حماسه حسینی" اشاره به این نکته مهم دارد که در نظام جمهوری اسلامی برای آفت زدایی فرهنگ عاشورا نباید به گفتن و نوشتن رهنمود بسنده کرد، بلکه باید به گونه ای برنامه ریزی شود که مرثیه سرایی و عزاداری به شیوه صحیح و مطلوب به صورت یک فرهنگ، همگانی شود و همه ارگان های فرهنگی نظام به ویژه صدا و سیما برای آن فرهنگسازی، برنامه ریزی و تلاش کنند.

در فصل یکم اختصاص به مرثیه سرایی و عزاداری برای حضرت سیدالشهداء (ع) در سخن و سیره اهل بیت (ع) دارد که در آن به مرثیه سرایان پیش از واقعه کربلا اشاره شده و در فصل دوم این کتاب نیز اصلی ترین فلسفه قیام و شهادت امام حسین (ع) جهل زدایی و زمینه سازی برای حاکمیت ارزشهای انسانی و اسلامی به رهبری اهل بیت (ع) عنوان و در خصوص آن به ارائه مستندات، پرداخته شده است.

فصل سوم این کتاب نیز که بزرگترین فصل این فرهنگ نامه است اختصاص دارد به آسیب شناسی فرهنگ عاشورا، که در این فصل تحریف هدف سیدالشهدا(ع)، استناد به منابع غیر معتبر در مرثیه سرایی، گزارش های ذلت بار از واقعه کربلا، غلو درباره اهل بیت، دروغ در مرثیه سرایی، و بدعت در نحوه عزاداری به عنوان مهم ترین آسیب های مرثیه سرایی و عزاداری، مورد بررسی قرار گرفته است.

همچنین در فصل چهارم فرهنگنامه عاشورا، توضیح داده شده که مجالس عزاداری هدفمند دارای سه ویژگی است، اول: خدا محوری، دوم: ارائه تاریخ و تحلیل صحیح از حادثه عاشورا، و سوم: تبلور عاطفه و ارادت به اهل بیت(ع) و در آخرین فصل این فرهنگ نامه نیز کتاب شناسی تاریخ عاشورا و عزاداری، مورد بررسی قرار گرفته که در این فصل، منابع تاریخ عاشورا و عزاداری به چهار گروه تقسیم شده و منابع قابل استناد و غیر قابل استناد که آشنایی با آنها به شدت مورد نیاز اهل منبر و مرثیه سرایان است به تفصیل، تبیین گردیده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما