loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

توحید؛ پژوهشی در مراتب و دستاورد های آن - جلد اول

درسنامه های علامه محقق آیت الله سید کمال حیدری

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

مترجم محمد شمس آبادی

گردآورنده کتاب جوادعلی کسار

سخنران سید کمال حیدری

با همکاری مسعود فکری

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 444

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در میان اصول و مبانی اندیشه اسلامی هیچ باور و اعتقادی هم پایه توحید و یکتاپرستی به شمار نمی آید. درک درست حقیقت خداوندی و نیز تبیین شایسته از اسماء و صفات و افعال او و نیز نسبت موجودات با ذات اقدس احدیت از مهم ترین مباحثی است که در شکل گیری منظومه معرفتی مسلمانان نقش مهم و برجسته ای را داراست. مرزهای میان ایمان و بی ایمانی نیز اغلب بر اساس نزدیک یا دور بودن برداشت های هر فرد از این اصل اصیل اسلامی تعریف می شود. و البته در موارد فراوانی نیز به سوء تفاهم هایی در متهم ساختن پیروان مذاهب نسبت به یکدیگر نیز انجامیده است.

تبیین درست و بایسته توحید و زدودن غبار از چهره آن و بازگرداندن برداشت های گوناگون از اصل یکتاپرستی به منابع اصیل اسلامی به ویژه قرآن کریم از بایسته های مطالعات و پژوهش های اسلامی است. و با وجود کوشش های درخور و فراوانی که توسط محققان و اندیشمندان مسلمان در این زمینه صورت گرفته است اما همچنان به جهت اهمیت این مسئله از یک سو و پنهان ماندن زوایایی از آن از سوی دیگر نیاز به پدید آوردن آثاری فاخر در این راستا ضروری به نظر می رسد. به همین جهت مؤلف که در عرصه های گوناگون علوم و معارف اسلامی آثار سودمندی را به جامعه علمی و دینی تقدیم کرده است، با ارائه دروسی در این زمینه مباحث مهم مرتبط با توحید را مورد بازخوانی قرار داده است و به رشته تحریر درآمده است.

کتاب از دو بخش و در قالب ده فصل به شرح زیر منتشر شده است. بخش اول با عنوان «توحید ذاتی» از سه فصل تشکیل شده است. فصل اول در مورد مقدمات راهبردی؛ فصل دوم در مورد توحید واحدی و فصل سوم در مورد توحید احدی به بحث پرداخته است. بخش دوم با عنوان «توحید صفاتی» فصول چهارم تا دهم را در بر گرفته است. فصل چهارم در مورد دیدگاه مسلمانان در خصوص صفات؛ فصل پنجم در مورد تعاریفی راهبردی در شناخت صفات؛ فصل ششم در مورد حیات؛ فصل هفتم در مورد علم؛ فصل هشتم در مورد قدرت؛ فصل نهم در مورد شنوایی و بینایی؛ و فصل دهم نیز در مورد ارتباط توحید با زندگی عمومی ما به بحث و بررسی پرداخته اند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما