loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شرح منظومه حکمت در باب وجود و عدم - بخش اول

3 (1)

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده رضا اکبری | سید محمد منافیان

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 310

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36400 10003022
155,000 139,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر با هدف تهیه متن درسی دانشگاهی درس فلسفه اسلامی با محوریت شرح منظومةحکمت حاج ملاهادی سبزواری نگاشته شده است. کتاب از هفت فصل به شرح زیر منتشر شده است. در فصل اوّل با عنوان «آشنایی با موضوع فلسفه و امور عامّه»؛ ضمن آشنایی با مفاهیمی چون «موضوع علم»، «مبادی علم»، «مسائل علم» و «عرض ذاتی»، در مورد «امور عامّه» نیز به عنوان یکی از اقسام و گونه های مسائل فلسفی، به اجمال بحث شده است. در فصل دوم با عنوان «بداهت وجود»؛ نویسندگان به بیان پاسخ سئوالاتی همچون «وجود» چیست و تعریف آن کدام است؟ پرداخته اند. بر همین اساس برای بررسی پیرامون چگونگی ادراک «وجود» و شناخت تعریف آن، ابتدا باید نکاتی را دربارة انواع مفاهیم و راه های شناخت و تعریف آنها پرداخته اند. فصل سوم با عنوان «اصالت وجود»؛ به بررسی و انتقاد از دو نظریة اصالت توأمان وجود و ماهیّت، و اصالت ماهیّت پرداخته شده است. در فصل چهارم با عنوان «اشتراک معنوی وجود»؛ ضمن پاسخ به این سئوال که آیا «وجود» معنایی یگانه و مشترک دارد یا آن که در هر کاربرد، معنایی متفاوت می یابد؟ پیرامون اشتراک لفظی و اشتراک معنوی و وجود مشترک معنوی یا لفظی بحث شده است. فصل پنجم با عنوان «زیادت وجود بر ماهیّت»؛ در مورد نسبت میان مفهوم وجود و مفهوم ماهیّت این سئوال را مطرح می نماید که آیا با دو مفهوم کاملاً متمایز روبه رو هستیم که هر کدام احکام خاصّ خود را دارا می باشد؛ یا این که آنچه در ذهن شکل می گیرد، مفهومی یگانه است که صرفاً با دو واژة گوناگون به آن اشاره می شود؟ بر همین اساس این فصل در مورد یگانگی یا تمایز وجود و ماهیّت؛ نظریة یگانگی وجود با ماهیّت؛ نظریة زیادت وجود بر ماهیّت؛ و مغایرت ماهیّت با همة کاربردهای «وجود» بحث می نماید. در فصل ششم با عنوان «حقّ تعالی وجود محض است»؛ به دنبال پاسخ گویی به این سئوالات است که آیا دربارة واجب الوجود نیز می توان دوگانگی و ترکیب را در نظر آورد؟ آیا خداوند نیز هستی و وجودی مغایر با ماهیّت و چیستی خود دارد؟ در فصل هفتم با عنوان «آشنایی با آرای گوناگون دربارة وحدت و کثرت وجود»؛ پیرامون نظریة وحدت تشکیکی وجود؛ نظریة تباین و کثرت وجودها؛ نظریة وحدت وجود و کثرت موجود (ذوق تألّه) و نظریة کثرت حصص وجود؛ بحث و بررسی شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما