loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

درباره تدریس دانشگاهی

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده نعمت الله موسی پور

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 372

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36409 10003022
186,000 167,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب تلاشی نظرورزانه برای ارائه تبیینی تازه از تدریس دانشگاهی است. نویسنده بر این باور است که آموزشگران دانشگاهی به مثابه مجتهدان تدریس «تولیدکنندگان روش بر پایه دانش محتوایی ـ تربیتی» هستند. آنان در هر موقعیت تدریسی، با شرایط منحصربفردی مواجه می شوند که بر بنیاد دانش و تجارب خویش و با الهام از تجربه دیگران می توانند به تولید روش های متناسب با آن، اقدام کنند و به تدریس با کیفیت بپردازند. این کتاب به تبیین این موضوع و شرح دلایل آن اختصاص یافته است.

این کتاب شامل ده فصل به شرح زیر می باشد.

فصل اول «جایگاه تدریس در نظام دانشگاهی» نام دارد. هدف این فصل آن است که ضرورت آشنایی اعضای هیئت علمی با مقررات دانشگاهی را یادآور شود و با عنایت به مأموریت های دانشگاهی، جایگاه آموزش (تدریس) در نظام دانشگاهی را آشکار کند و بر اساس آن مشخص سازد که آموزشگران در این اقدام چه نقشی ایفا می کنند. در این فصل نشان داده خواهد شد که حقوق و تکالیف اعضای هیئت علمی در نظام آموزش عالی ایران کدام اند و چگونه می توان به آنها عنایت کرد.

فصل دوم «تعریف مفاهیم اساسی» نام دارد. هدف این بحث آن است که به درک معنای تدریس، مفاهیم مرتبط با آن و چگونگی تفکیک و تحلیل آنها کمک کند و این امکان را فراهم آورد تا فهم موضوع تدریس جهت عمل آموزش تسهیل گردد؛ در تبادل آراء و عقاید، مجادله کمتری پدید آید؛ شناخت مسأله های مربوط سهل تر گردد و در اقدام به تدریس و ارزیابی آن در محیط دانشگاه، دقت بیشتری شود.

فصل سوم «ماهیت آموزش و تدریس دانشگاهی» نام دارد. این فصل به ارایه مطالب و نقدهایی اقدام می کند که می توانند زمینه اندیشیدن به ماهیت تدریس دانشگاهی را فراهم آورند و به تولید دیدگاهی در این زمینه کمک کنند. انتظار نهایی، رسیدن به دیدگاهی درباره ماهیت آموزش و تدریس دانشگاهی است؛ زیرا رسیدن به ادراک خویش مهم است، نه توان اظهار آنچه دیگران گفته اند.

فصل چهارم «پرسش های اساسی در تدریس دانشگاهی» نام دارد. این فصل در تلاش برای ارایه تصویری از پرسش های اساسی در تدریس دانشگاهی به نگارش درآمده است. بنابراین، از سویی به معرفی این پرسش ها اقدام می شود و از سوی دیگر برخی از تجارب به دست آمده در پاسخ به آنها معرفی می گردد. هدف آن است که با مطالعه این مباحث، دیدگاه شخصی به صورت سازمان یافته متبلور شود؛ هرچند که مباحث مطرح شده برای آگاهی از تجربه دیگران و فراهم کردن نوعی استناد به کار می آیند.

فصل پنجم «دیدگاه های بنیادی تدریس» نام دارد. درک اینکه چه تصویر پایه ای (نظریه ای) و بر بنیاد چه پیش فرض هایی برای تدریس دانشگاهی مطرح است، هدف این فصل است. آشنایی با دو دیدگاه مهم متعارض «تدریس به عنوان علم» و «تدریس به عنوان هنر» و دیدگاه بینابینی حاصل تلفیق آن دو در این فصل مورد نظر است. همچنین شرحی از مراحل تدریس در هر یک از دیدگاه های مذکور ارائه می شود.

فصل ششم «مراحل و انواع تدریس دانشگاهی» نام دارد. در این فصل تلاش می شود تا خواننده با مراحل تدریس دانشگاهی به عنوان نوعی ارتباط کلامی آشنا شود؛ مراحلی که بر اساس تعریف ارتباط قابل تصور می باشند. همچنین به معرفی اشخاص شریک در هر مرحله اقدام می شود. مقصود نهایی آن است که از این طریق تصویری از تدریس دانشگاهی بر اساس سطوح دو متغیر مذکور (سطوح ارتباط و نقش اشخاص درگیر) شکل گیرد. این آگاهی حاصل درک طبقه بندی شده واقعیت هاست؛ نه درک نفس الامر تدریس دانشگاهی.

فصل هفتم «شایستگی های عمومی تدریس دانشگاهی» نام دارد. در این فصل، فهم شایستگی های عمومی تدریس دانشگاهی و آشنایی با نوع دفاعی که از آنها در جریان تدریس به عمل می آید مورد نظر است. درعین حال، زمینه سازی برای کسب آشنایی با دیدگاه های موافق و مخالف این موضوع و پژوهش های مرتبط با آنها، دنبال می شود.

فصل هشتم «راهبردهای تدریس دانشگاهی در محک تجربه» نام دارد. آشنایی با برخی پژوهش های مرتبط با تدریس رشته های دانشگاهی، هدف اصلی این فصل است. درعین حال، انتظار آن است که درکی از اثربخشی راهبردها و روش های تدریس در ارتباط با رشته ها و حوزه های علمی به دست آید و نشان داده شود که تدریس دانشگاهی بیش از هر چیز یک فعالیت موقعیتی ـ اجتهادی است.

فصل نهم «تدریس دانشگاهی و رشته های تحصیلی» نام دارد. بحث از اینکه آموزشگر دانشگاهی چگونه بین دانش تخصصی رشته و دانش تربیتی ارتباط برقرار می کند و تدریس خود را سامان می بخشد، پژوهش های متعددی را به خود مشغول داشته است. این فصل به موضوعی می پردازد که طی سه دهه گذشته محور مباحث و تحقیقات متعددی بوده است: نسبت بین تدریس دانشگاهی و رشته های علمی. هدف این فصل آن است تا از سویی به تبیین این موضوع اقدام شود و از سوی دیگر به معرفی روش های تربیت آموزشگر دانشگاهی بپردازد.

فصل دهم «واقعیت های تدریس دانشگاهی در ایران: در تدارک گامی فراتر» نام دارد. آشنایی با وضعیت تدریس در نظام دانشگاهی ایران، هدف این فصل است. در بررسی تدریس دانشگاهی به دو وجه آن عنایت می شود: آنچه اکنون هست و آنچه بهتر است باشد. نشان دادن تصویری از هر دو وضعیت در اینجا مورد نظر است؛ هر چند که ارائه تصویر از وضع موجود کاری بسیار دشوار است و بیش از هر چیز به تنظیم سرفصل هایی برای بررسی قناعت شده است. درعین حال، تلاش می شود تا برای حرکت به سوی وضعیت مطلوب راه هایی نشان داده شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما