loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مصباح القراءة

1 (1)

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده سید عدنان لاجوردی

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 296

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36441 10003022
180,000 162,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

قرآن کریم به عنوان پرارزش ترین کتاب آسمانی و قانون اساسی اسلام مشتمل بر احکام و قوانین حیات بخشی می باشد که عمل به آنها سعادت و کمال دنیوی و اخروی را برای تمام جوامع بشری تضمین می نماید. واضح است که عمل به احکام قرآن متوقف بر فهم آیات آن و فهم آیات نیز به نوبه خود متوقف بر فراگیری تلاوت آن است. بنابراین نخستین گام در راه عمل به قرآن، یادگیری قرائت آن است، آن گونه که حق تلاوتش به جا آورده شود. از مجموع آیات و روایاتی که در باب نحوه تلاوت قرآن وارد شده چنین بر می آید که تلاوت مطلوب قرآن تلاوتی است که صحیح، روان و با لهجه فصیح عربی صورت گیرد. به همین جهت فراگیری تلاوت مطلوب قرآن از مراحلی همچون روخوانی، روان خوانی و تجوید می گذرد. فهم آیات قرآن نیز حداقل دارای دو مرحله ترجمه (تحت اللفظی و سلیس) تفسیر و عمل به آن نیز خود حداقل شامل دو مرحله خودسازی و جامعه سازی است. این درسنامه درصدد راهنمایی علاقمندان برای طی کردن مرحله تلاوت به شکلی مطلوب است، و با اینکه هدف اصلی از نگارش آن آموزش مباحث تجویدی به عاشقان کلام الهی است، امّا به جهت ضعف احتمالی برخی علاقمندان نسبت به احکام روخوانی، سعی شده که مباحث مهم روخوانی نیز در کنار قواعد تجوید یادآوری گردد. بنابراین مباحث این کتاب تلفیقی از احکام روخوانی و تجوید با تکیه بیشتر بر مباحث تجویدی است.

درسنامه حاضر در چهار فصل تنظیم گردیده است: فصل اول به کلیات و مقدّمات قرائت و تجوید قرآن اختصاص یافته و مباحثی از قبیل: آشنایی با علم قرائت و قراءات سبعه، آداب تلاوت قرآن کریم و تعریف ترتیل و تجوید در آن مطرح گردیده است. فصل دوم در باره شناخت حروف است و موضوعاتی از قبیل: ویژگی های حروف الفبای عربی، حروف مقطعه، مخارج حروف، صفات حروف، احکام حروف ناخوانا و همزه وصل را در بر می گیرد. فصل سوم درسنامه به شناخت علامات حروف و احکام آنها اختصاص دارد و شامل مباحثی از قبیل : نحوه تلفظ حرکات کوتاه و کشیده به لهجه عربی، قواعد اشباع، احکام تفخیم و ترقیق، حالات حروف ساکن، احکام میم ساکنه، احکام تنوین و نون ساکنه، احکام تشدید و انواع ادغام، انواع مدّ و احکام آن است. و در نهایت فصل چهارم و پایانی این نوشته موضوعاتی از قبیل وقف و سکت، طرق وقف بر آخر کلمات و انواع وقف و ابتدا را مطرح می سازد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما