loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مکاتب فقه امامی ایران پس از شیخ طوسی تا پایگیری مکتب حله

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده احمد پاکتچی

سال نشر : 1385

تعداد صفحات : 327

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36476 10003022
163,500 147,200 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

به تصریح کتاب: "آن چه در تحقیق حاضر دنبال می شود، بازسازی تصویر تاریخی محافل گوناگون فقه امامی در ایران، به خصوص محافل پیرو مکتب متکلمان است که نقش آنان به فراموشی سپرده شده است. این محافل در مراکز فرهنگی گوناگون ایران، به خصوص در ری و قزوین از نواحی مرکزی ایران، و نیز در خراسان و طبرستان وجود داشته، شخصیت هایی موثر را به جهان فقه و اصول عرضه داشته است. در میان این کسان می توان به رجالی چون حسین بن مظفر همدانی قزوینی، رشیدالدین رازی، عمادالدین طبری، و ابن شهرآشوب مازندرانی اشاره کرد. رقیب تاریخی مکتب متکلمان، محافل اصحاب حدیث یا "اخباریه" نیز در طی این دوره هم چنان به فعالیت خود ادامه داده و شخصیت هایی نامور را به صحنه آورده است؛ بی طرفی محدثان نسبت به مکتب متکلمان و مکتب شیخ طوسی و اهتمام آنان به حفظ و انتقال میراث نوشته ، موجب شده است تا عالمان این مکتب، افزون بر مکتوبات خود، در انتقال و ترویج آثار دو مکتب یاد شده نیز نقشی موثر ایفا نمایند. در محافل پیرو شیخ طوسی نیز شخصیت های صاحب اندیشه ی برخاسته اند که نام کسانی هم چون عمادالدین ابن حمزه طوسی، شادان بن جبرییل قمی، فضل بن حسن طبرسی و قطب الدین کیدزی در میان آنان دیده می شود و تحلیل دیدگاه ها و ویژگی های فقهی آنان از اهداف پژوهش حاضر است. سرانجام آن چه برجای می ماند تحلیل اندیشه ی فقهی منتقدانی چون قطب الدین راوندی و سدیدالدین حمصی است که نقطه ی اوج تاملات فقهی اصولی در سده ی ششم هجری است".
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما