loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آموزش علم اقتصاد از دیدگاه اسلامی

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده نجات الله صدیقی

مترجم محمدرضا شاهرودی

سال نشر : 1384

تعداد صفحات : 308

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36487 10003022
154,000 138,600 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر سعی می کند ضمن معرفی اقتصاد اسلامی، تمامی زمینه های تخصصی و عمده علم اقتصاد متعارف را از دیدگاه اسلامی و اقتصاد اسلامی مورد بررسی، تحلیل و تنظیم قرار دهد و وجوه اشتراک و افتراق این دو مکتب اقتصادی را به گونه ای روشن و قابل آموزش بیان کند. در این کتاب شش مقاله آورده شده است که در خلال سالهای ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۳ نگاشته شده است. در این مقالات دروس علم اقتصاد نوین به ترتیبی که در دانشگاهها تدریس می شود ابتدا مطرح می گردد و سپس مورد بررسی منتقدانه قرار گرفته و نهایتاً با نظریه ها و ارزشهای اسلامی متناسب و مربوطه تکمیل می شود.

این کتاب در شش فصل تنظیم شده است،
فصل اول با عنوان "اقتصاد خرد" در مورد آموزش علم اقتصاد، نیازها، هدفهای اقتصاد اسلامی، انگیزه ها، قوانین علم اقتصاد و ... می باشد.

فصل دوم با عنوان "اقتصاد کلان" دستورالعملهایی در اختیار اساتید علم اقتصاد قرار می دهد تا بتوانند آثاری را که رفتار اسلامی در زمینه مصرف و تولید بر اقتصاد می گذارند و یا آثاری که سیاستگزاریهای اسلامی بر آن وارد می آورد مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

فصل سوم با عنوان "اقتصاد بخش عمومی" مباحث مربوط به مخارج بخش عمومی، ارزشیابی اسلامی مالیاتهای متداول و اهمیت زکات در یک اقتصاد اسلامی همگی در چارچوب آموزش مالیه عمومی مطرح می شود.

فصل چهارم با عنوان "اقتصاد بین الملل" روابط بین المللی اقتصادی و مسایل مربوط به اقتصاد توسعه در ارتباط با جهان سوم و در چارچوب اسلام مورد بررسی قرار می گیرد.

فصل پنجم با عنوان "اقتصاد توسعه" مسئله تجارت آزاد در مقابل سیاستهای تجاری حمایتی، مسائل مربوط به تأمین مالی توسعه اقتصادی و امکانات بالقوه نمادها و ابزارهای پولی و مالی اسلامی به مورد بحث و بررسی گذارده می شود.

فصل ششم با عنوان "پول و بانکداری" با ارائه تحلیلی نقادانه از بانکداری ربوی به معرفی و توضیح بانکداری اسلامی به عنوان گزینه جانشین که احتمالاً به ثبات، کارائی و عدالت بیشتری می انجامد، می پردازد.

در پایان کتاب با عنوان ضمایم، فهرست کتب و مقالات پیشنهادی در زمینه اقتصاد اسلامی و فهرست کتب و مقالات پیشنهادی در زمینه اقتصاد متعارف آمده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما