loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دفاع مشروع: بررسی فقهی مسئله ترور از دیدگاه امام خمینی (س)

ناشر موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده جمعی از محققان

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 634

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36503 10003022
108,000 97,200 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در عصر حاضر خصوصاً بعد از حادثه یازدهم سپتامبر ترور و دفاع مسئله مهم و حساسی در جهان شده است و از سوی دیگر کسانی که به ارتکاب این حادثه متهم بودند، نام مسلمان بر خود نهاده بودند؛ لذا انگشت اتهام به آن ها متوجه شد. در حقیقت مبارزه با ترور بهانه ای شد برای تسویه حساب با جهان اسلام و شروع یک تهاجم همه جانبه علمی و فرهنگی علیه اسلام.
عبارتی که خواندید، نخستین جمله از پیشگفتار کتاب «دفاع مشروع» است که به بررسی فقهی مسئله ترور از دیدگاه امام خمینی(س) پرداخته است.
این کتاب مشتمل بر 15 مقاله و یک سخنرانی با محوریت مفهوم شناسی دفاع مشروع، بررسی دفاع مشروع در دیدگاه امام خمینی و فقه شیعه، مفهوم شناسی تروریسم در نگاه حقوق بین الملل و امام خمینی(س)، مقایسه دفاع مشروع در نگاه امام خمینی(س) و حقوق بین الملل و بررسی ترورهای اوایل انقلاب اسلامی است که حاصل برگزاری همایشی سراسری و مشترک، توسط جامعة المصطفی العالمیه و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، با نام «دفاع مقدس و تفاوت آن با ترور» است که گزارش فعالیت های علمی و پژوهشی آن به اختصار در این کتاب منعکس شده است.

در پیشگفتار این کتاب آمده است: هم از دیدگاه فقه ما و هم از دیدگاه حقوق بین الملل ، اصل اولی بر صلح و زندگی مسالمت آمیز استوار است و توسل به زور به هیچ وجه جایز نیست ؛ مگر در دو صورت دفاع و مجازات مجرم و در غیر از این دو صورت، توسل به زور به هر بهانه ای که باشد از نگاه فقه ما و از نگاه حقوق بین الملل محکوم است.

همچنین در بخش دیگری از این پیشگفتار و در باب مفهوم دفاع مشروع خاطر نشان شده است: اصل مشروعیت دفاع در فقه ما، در دو حوزه مطرح شده است: الف) دفاع سازمان یافته نظامی از کشور و از اساس دین. این بحث را فقهای ما در مبحث جهاد مطرح کرده اند که در آن جا جهاد را فقه شیعه به جهاد ابتدایی و جهاد دفاعی تقسیم می کند و در جهاد دفاعی هیچ کدام از شرایطی که در جهاد ابتدایی هست را لحاظ نمی کند. ب) دفاع شخصی که فردی یا گروهی است که از جان، مال، عرض و ناموس انجام می گیرد. فقهای ما این مبحث را از آغاز اجتهاد در کتابهای فقهی مطرح کرده اند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما