loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مبانی فقهی نظارت شهروندان بر حاکمان (با تاکید بر نظر امام خمینی)

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36569 10003022
60,000 54,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

اعمال نظارت مردمی بر کار حاکمان و دست اندرکاران امور به دو روش قابل اجراست؛ نخست اعمال نظارت مردمی بر کار حاکمان با واسطه (نماینده مردم نظارت می کند) و دیگری نظارت مستقیم یا بی واسطه. اما این که آیا مردم حق مسئولیت نظارت بر حاکمان را دارند به این برمی گردد که مردم یک جامعه در چه حدی از آگاهی و رشد فرهنگی جامعه باشند؛ اگر دچار ضعف فرهنگی باشند دیگر مجالی برای اندیشه درکار حاکمان به آنان دست نمی دهد. ولی جامعه ای که از دانشمندان آگاه و مسئولیت پذیر بهره مند است، به طور قطع بر مسئله حکومت و نظارت بر آن به طور تشکلی و گروهی اهتمام می ورزد.

امام خمینی (ره) نیز که ارائه دهنده عملی الگوی حکومت اسلامی در عصر حاضر است، بر مسئله نظارت مردم بر حاکمان به شدت تاکید می کند. اعمال نظارت مردمی بر حاکمان و انتقاد و اعتراض به آنان در شریعت اسلام در قالب مفاهیم و اصطلاحاتی چون امر به معروف و نهی از منکر، نصیحت ائمه معصومین (ع) و ارشاد جاهل صورت می پذیرد که در این اثر ضمن طرح مباحثی همچون نظریه های مبتنی بر مشروعیت الهی و مشروعیت مردمی، انواع نظارت، ادله عدم کفایت نظارت درونی و... به توضیح هریک از آنها پرداخته شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما