loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زمانه و زندگی امام خمینی (س)

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36577 10003022
157,000 141,300 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب " زمانه و زندگی امام خمینی" کوششی اجمالی برای نمایاندن بخش های برجسته زندگی و زمانه امام خمینی(س) است. مردی که خبرسازترین شخصیت تاریخ سده اخیر نام گرفته است و تحولات بزرگی را در انتهای قرن بیستم در سطح ایران و منطقه خاورمیانه و ممالک اسلامی به وجود آورده و عملاً طرحی نو و قرائتی نوین از حضور اسلام در عرصه سیاست و اجتماع رقم زده است.

در مقدمه این کتاب چنین آمده است: سرزمین ایران و حکومت جدید جمهوری اسلامی،کانون توجه بین المللی و خصوصاً جهان اسلام قرار گرفت. علاوه بر سیاستمداران و دولت های خارجی، عموم متفکران و اندیشمندان حوزه علوم انسانی و اجتماعی نیز به تبیین این پدیده شگرف پرداخته اند. در عین حال، این شخصیت سترگ تاریخی بیش از هفتاد سال در فراز و نشیب تاریخ ایران معاصر قرار داشته است. نتیجه کنش و رویارویی امام با حوادث مختلف تاریخی از یک سو و بینش علمی و معرفت خاص دینی از سوی دیگر موجب گردید تا امام در ابعاد سیاسی و اجتماعی نسبت به سایر رهبران انقلابی،کاملاً متفاوت و نادر ظاهر گردد. در یک نگاه اجمالی دغدغه اصلی کتاب،نمایاندن سیر زندگی شخصی،سیاسی و اجتماعی امام خمینی در کوران حوادث و وقایع دوران حیات با برکتشان بوده است.

نویسنده در فصل اول به مبحث نظری که بیانگر شخصیت و عوامل تأثیر گذار در فرایند تکاملی آن، تأثیر محیط زندگی بر شخصیت افراد و نقش شخصیت در تاریخ می پردازد و فصل دوم اوضاع سیاسی و اجتماعی زادگاه امام خمینی-خمین- در آستانه تولد امام را مورد بررسی قرار می دهد.

در فصل سوم کتاب به خاندان امام(س) و سلسله و نسب ایشان اشاره شده و فصل چهارم،تحت عنوان "امام در خمین" به بررسی دوران کودکی و تحصیلات مقدماتی ایشان می پردازد.

در فصل پنجم نویسنده،مهاجرت امام به قم و دوران شکوفایی علمی ایشان در دروس علوم دینی مورد توجه قرار داده و فصل ششم تحت عنوان "مرجعیت آیت الله بروجردی" به بررسی حوادث تاریخی و سیاسی مابین 1324 تا 1340 هجری شمسی و روابط امام خمینی و مرحوم آیت الله العظمی بروجردی می پردازد.

در فصل هفتم وقایع و شرایط پس از ارتحال آیت الله بروجردی و مرحله آغازین مبارزه و حرکت امام خمنی مورد توجه قرار گرفته و فصل هشتم به چرایی مخالفت امام خمینی با رفراندم محمدرضا پهلوی تحت عنوان "انقلاب سفید شاه و مردم" و قیام 15 خرداد(حمله به مدرسه فیضیه) و دستگیری امام و ماجرای کاپیتولاسیون پرداخته است.

فصل نهم نیز به موضوع تبعید امام خمینی به ترکیه و سپس عراق و فصل دهم به مسئله افزایش اختناق و نوع مواجهه امام خمینی با رژیم عراق اختصاص یافته است. در فصل یازدهم نیز منابع اقتصادی و اطلاع رسانی نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی مورد بررسی قرار گرفته و فصل دوازدهم به دو سال منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی-سالهای 56 و 57- و وفات فرزند برومند امام خمینی،حاج آقا مصطفی اختصاص دارد.

در فصل سیزدهم حضور امام در پاریس و اوضاع داخلی کشور در آن ایام توجه شده و فصل چهاردهم تحت عنوان "سازماندهی مبارزه تا پیروزی" به مجموعه پیام ها و سخنرانی ها و مصاحبه امام در ماه های پایانی منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی می پردازد.
و سرانجام فصل های پانزدهم و شانزدهم به پیروزی انقلاب اسلامی و بازگشت امام خمینی به ایران و شکل دهی نظام سیاسی جدید و نهایتاً سلوک فردی و اجتماعی امام خمینی(س) پرداخته شده است.

از نقاط برجسته این کتاب دو بخش "کتاب نامه " و "نمایه ها" است که می تواند کمک شایان توجهی به پژوهشگران و دانشجویان در حوزه مطالعات امام و انقلاب اسلامی نماید.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما