loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ولایت و مرجعیت اهل بیت علیهم السلام از دیدگاه امام خمینی (س)

ناشر موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده علی اصغر رضوانی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 396

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36579 10003022
72,000 64,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب" ولایت و مرجعیت اهل بیت (ع) از دیدگاه امام خمینی (س) " در پنج بخش بنا به گفته مؤلف در صدد آن است که مرجعیت نهایی و مبنایی اهل بیت را که پناه علمی و معنوی همگان است، در جهت تعلیم دین و راهبری دینی انسان ها از دو منظر شیعه و اهل سنت - با مراجعه به منابع مورد اتکای آنان - تبیین و اثبات کند.

ناشر عنوان می کند که اسلام کامل ترین و برترین دین الهی است و تمام شئون و زوایای هستی انسان را در برگرفته و به عبارت دیگر در همه ارکان وجودی او حاضر و جاری است. اما انسان برای نیل به تعالی نیازمند تطبیق ارکان وجودی خویش با دین است و ملاک این تطبیق و معیار صدق آن اهل بیت هستند. این معنای مرجعیت دینی اهل بیت است؛ مرجعی که غفلت و گردن کشی از راه و رسم و آموزه های آن، جز گمراهی دنیا و زیان آخرت در پی نخواهد داشت.
در بخش اول به اثبات مقام ولایت برای امامان می پردازد و دیدگاه شیعه را بر مبنای قرآن کریم و روایات بیان می کند و سپس نگاه حضرت امام خمینی(س) را توضیح می دهد. مؤلف در ابتدای این بخش می نویسد: شیعه به تبع آیات و روایات فریقین معتقد به ولایت و مقام قرب تام اهل بیت است. این معنا همان انسان کامل و به تعبیر دیگر حجت زمان است، یعنی در هر زمان و دوره ای یک انسان کامل و معصوم وجود دارد که حامل معنویت کلی انسانیت است.

بخش دوم این کتاب تحت عنوان مرجعیت سیاسی اهل بیت بحث جانشینی سیاسی پیامبر را مطرح می کند و از نگاه پیامبر و قرآن و روایات و آگاهی آنان از آینده امت اسلامی ضرورت تعیین جانشین برای پیامبر را بررسی می کند. مؤلف می نویسد: مقصود از مرجعیت سیاسی اهل بیت آن است که دوازده نفر معصوم یکی پس از دیگری به جهت ولایتی که از جانب خداوند متعال پیدا کرده اند مرجع سیاسی و حاکم اسلامی بعد از پیامبر اکرم بر جامعه می باشند و امت اسلامی وظیفه دارد تا با آنان بیعت کرده و از دستوراتشان اطاعت نماید.

نویسنده در بخش سوم مرجعیت دینی اهل بیت را بررسی می کند و می گوید: بعد از پیامبر اسلام و هر پیامبر دیگری، احتیاج به افرادی معصوم است تا بتوانند عهده دار این وظیفه در سطح گسترده باشند و اینان در اسلام جز اهل بیت رسول خدا نیستند.
بخش چهارم با عنوان منابع علوم اهل بیت به بررسی علم ائمه با توجه به اتحاد معنوی آنان با پیامبر و عالم غیب می پردازد. نویسنده در این بخش از دیدگاه قرآن و حدیث به استناد آیه مباهله و حدیث نور و علی منی و انا من علی و حدیث اخوت به بررسی این موضوع می پردازد. مؤلف می نویسد: شکی نیست که پیامبر اکرم در بین انبیا بهترین پیامبر بوده و از همه آنان برتری داشته است و مطابق برخی از روایات او بهترین اولاد آدم است. از طرفی دیگر حضرت علی(ع) مطابق آیه مباهله نفس رسول خدا در تمام مقامات و فضایل به جز مقام نبوت است. نتیجه این می شود که امام علی(ع) نیز افضل از انبیای پیشین است.

در ادامه علم غیب ائمه نیز براساس قرآن و احادیث تبیین شده و دیدگاه حضرت امام بیان گردیده است.
در بخش پنجم به تفصیل دیدگاه علمای اهل سنت و شیعه در مورد هر یک از اهل بیت بیان گردیده و دیدگاه حضرت امام نیز جداگانه شرح داده شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما