loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ولایت انسان کامل از منظر سید حیدر آملی و امام خمینی (س)

ناشر موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده خیرالنساء خادمی

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 192

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36603 10003022
34,000 30,600 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب از دو فصل مشتمل بر معناشناسی و ویژگی های انسان کامل تشکیل شده که عناوینی نظیر ولایت، خلافت، نبوت، معناشناسی انسان کامل، ضرورت وجود انسان کامل و اسم اعظم را به بحث می گذارد.

در مقدمه ناشر آمده است، سید حیدر آملی(ره) و امام خمینی(س) از تبیین کنندگان کم نظیر مسئله ولایت انسان کامل می باشند. با مراجعه به کتاب "اسرار الشریعه حیدر آملی(ره)" و کتاب "مصباح الهدایه" تألیف امام خمینی(س) درستی این ادعا به اثبات می رسد. به همین جهت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی دفتر قم به تلاش سرکار خانم خیرالنساء خادمی که تحقیق خود را با عنوان ولایت انسان کامل از منظر عرفانی سید حیدر آملی و امام خمینی(س) ارائه کرده است، ارج می نهد و متن حاضر را به پیشگاه سالکان طریق تقدیم می دارد.

این اثر به بحث از ولایت انسان کامل از دیدگاه سید حیدر آملی(ره) از عرفای بزرگ شیعی قرن هفت و نیز امام خمینی(س) اختصاص دارد. شاید در میان عرفای مسلمان کمتر عارفی یافت شود که به بحث از ولایت نپرداخته باشد، اما در میان همه عرفا این دو عارف یاد شده، بیشتر به این مسأله توجه کرده و رساله حاضر به تبیین دیدگاه این دو بزرگ و بیان اشتراکات و تفاوت های دیدگاه های آنان اختصاص دارد. نتیجه این تطبیق و مقایسه، شناخت ولایت انسان کامل درسطحی فراتر از مباحث علمی معمولی و کلامی است. زیرا در چارچوب مباحث عرفانی و به ندرت نیز در محدوده مباحث عمیق فلسفی می باشد و هر شخصی می تواند با سیری مطالعاتی و فکری در این مباحث یک دگرگونی و تحول و انقلاب عمیق و گسترده روحی پیدا نموده و بینش و نگرشی جدیدی درباره خداوند متعال و فرستادگان او و درباره هستی و نفس خود به دست آورد. بیان حقیقت ولایت و نحوه تجلی او در مظاهر وجود و تقریر این معنا که عالم وجود، صورت و ظاهر حقیقت محمدیه است و دست یابی به یافته هایی تازه در زمینه اثرات شناخت ولایت انسان کامل و محبت به اولیای الهی از دستاوردهای این رساله است.

همچنین به تبیین ولایت عرفانی که فراتر از ولایت تکوینی و تشریعی است، در دو عالم امر و خلق پرداخته شده است که به این مهم در کتب عرفانی به صورت صریح و روشن و مشخص کمتر اشاره شده است. بخشی از اثر به بررسی معناشناسی ولایت و واژه های مربوط به آن در لغت و عرفان ومعناشناسی انسان کامل پرداخته است. در بخش دیگر بحث از ضرورت وجود انسان کامل و بیان ویژگی ها و مقامات انسان کامل است و تبیین حضرات خمسه الهی در دو وجه حقی و خلقی وتعبیر کتب الهی می باشد. تحلیل ولایت انسان کامل در دو قوس نزول و صعود و اقسام ولایت انسان کامل نیز بحث دیگر اثر را تشکیل می دهد. اثبات تداوم ولایت تحت عناوینی چون خاتم ولایت، ولایت فقیه و آثار قبول ولایت و محبت اهل بیت است که از جمله آن رسیدن به مقام شهود حقیقی از دیگر مباحث این کتاب است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما