loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بحران مالی سال 2008: ریشه ها، پیامدها و راهکارها

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

گردآورنده کتاب محمد نعمتی | محمد سلیمانی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 608

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36608 10003022
303,500 273,200 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

بروز بحران مالی اقتصادی 2008 که از آمریکا به سایر کشورها منتقل شد فرصتی بی بدیل برای اقتصاددان به وجود آورد تا به تأملی دوباره تئوریها و توصیه های سیاستی متعارف بپردازند. بدون شک این دوره، فرصت مغتنمی نیز برای اقتصاددانان کشور ما به وجود آورده تا با تدقیق در ریشه این چالشهای اقتصاد سرمایهداری، راه حلهای عاری از تکرار نقاط ضعف نظریات رایج برای کشور ارائه دهند. به نظر میرسد اگر شرایط رکودی و بحران دهه 1930 زمینه ساز مناسبی برای تجدیدنظر در اقتصاد کلاسیک و ارائه نظریات کنیزیها به وجود آورد، شرایط موجود نیز میتواند بستری مناسب برای ارائه رویکردها و راه حلهائی جدید در حوزه اقتصاد کلان و مباحث پولی و مالی باشد. دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام با همکاری معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد و امور دارائی با هدف بررسی دقیقتری از ابعاد این بحران، اقدام به برگزاری سلسله نشستهایی با حضور اساتید محترم و صاحب نظر در این حوزه نمود و از سوئی دیگر ترجمه برخی از مقالات مهم درباره این بحران را انجام داد و در کنار برخی یافتههای علمی اساتید محترم و پژوهشگران این حوزه، مجموعه حاضر را تدوین و جهت استفاده علاقمندان تقدیم مینماید. کتاب حاضر نیز از همین سلسله نشستها تشکیل شده است. این کتاب از یک مقدمه با عنوان «بحران مالی سال 2008 و ضرورت تعمق بیشتر در بنیان های سرمایه داری» و سه بخش تشکیل شده است.

بخش اول با عنوان «سخنرانی ها»؛ به بررسی مباحث زیر پرداخته است: بحران نظام سرمایه داری، بحران مالی جهانی و آثار آن بر اقتصاد ایران، ریشه ها و علل بحران مالی سال 2008، سیستم های هشدار دهنده بحران های اقتصادی- مالی و دلالت های آن برای مالیه اسلامی، بحران مالی 2008، درس هایی برای نظام بانکی و بازار سرمایه ایران، بررسی تصمیمات اتخاذ شده در مورد بحران مالی در اجلاس گروه بیست، و بررسی ریشه های بحران مالی: درس هایی برای اقتصاد اسلامی.

بخش دوم با عنوان «مقالات»؛ به بررسی مباحث زیر پرداخته است: بحران بدهی در اقتصاد ایالات متحده، بحران مالی 2009- 2007، نقش دولت و آینده مقرراتگذاری بر بازارهای مالی، و اقدامات دولت آمریکا برای مهار بحران مالی در سال 2008.

بخش سوم با عنوان «متون و مقالات ترجمه شده»؛ نیز به بررسی مباحث زیر پرداخته است: پدیدارشناسی بحران مالی، ساختار شناسی بحران مالی، تحلیل پست کینزینی از بحران های مالی در جهان در حال توسعه و جهت گیری هایی برای اصلاح، بانکداری و بحران های مالی، بازگشت اقتصاد رکودی و بحران 2008، بحران مالی و دشوار شدن تأمین سرمایه بانک ها، بحران مالی و ضرورت اصلاح سیستم مالی جهان (متن سخنرانی جوزف استیگلیتز)، مالیه جهانی در بحران؛ گزارشی در مورد بحران «وام های بدون پشتوانه»، بحران و پیامدها: بانک مرکزی آمریکا و بحران مالی سال 2007 و 2008، قوانین بانکی سرمایه گذاری بعد از بیراسترنز، تامین مالی بالا، یک بازی ریسک، ما کاری نکرده ایم: نکاتی پیرامون بحران مالی و طرح نجات، چگونه نوشداروی وام های رهنی کم صلاحیت را بنوشیم، بحران انتقادها به بازار آزاد را افزایش داده و تجدید نظر در سیاست های ایالات متحده را می طلبد، بحران بین المللی سرمایه داری و اقدامات فوری برای مواجه با آن و داستان مصرف مواد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما