loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ولایت تکوینی از دیدگاه قاضی سعید قمی و امام خمینی (س)

ناشر موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده شهلا یزدان پناه

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 295

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36613 10003022
145,000 130,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در این کتاب ناشر در مقدمه ای ضمن اشاره به بحث مهم «ولایت» می نویسد: «انسان کامل دو جنبه دارد؛ یکی وجهه خلقی و کثرت؛ و دیگری وجهه حقّی و وحدت؛ که اولی مبدأ دومی در عالم کثرت است، و دومی مبدأ اولی در عالم وحدت است. بنابراین «ولایت» وجهه حقّی و وحدت نبوت، و «نبوت» وجهه خلقی و کثرت ولایت است.»

در بخشی دیگر از مقدمه ناشر در مورد دو شخصیت تأثیر گذار بر این اثر چنین آمده است: «قاضی سعید قمی و امام خمینی از عارفان و سالکان این صراط قویم مستقیم می باشند که دیدگاه آنان در فوائد الرضویه تألیف قاضی سعید قمی و تعلیقه امام خمینی(س) بر آن به هم پیوند خورده است. با توجه به نکته سنجی این دو عالم بزرگ درباره آن حقیقت سترگ، ضرورت داشت که مسئله ولایت تکوینی از دیدگاه آنان برررسی شود.»

همچنین مؤلف کتاب، خانم شهلا یزدان پناه نیز در مقدمه بر این کتاب می گوید: «نظریه ولایت تکوینی، از یک طرف مربوط است به استعدادهای نهفته در موجودی که به نام انسان در روی زمین پدید آمده است و کمالات بالقوه ای که این موجود شگفت دارد و قابل به فعلیت رسیدن است و از طرف دیگر، مربوط است به رابطه این موجود با خدا.»

همچنین در ادامه این مقدمه می افزاید: «مسائل عرفانی آن چنان در نظر ایشان -امام خمینی- جنبه شهودی داشت که آن چه را می نوشتند، کاملاً به آن یقین داشتند و هرگز مطلب مشکوک یا مظنون در مسائل عرفانی را منعکس نمی کردند. از عبادات به نماز شب، و از ادعیه به زیارت جامعه، دعای کمیل، مناجات شعبانیه علاقه و اهتمام وافر داشتند.»

این کتاب جهت بررسی ابعاد مختلف بحث «ولایت»، در پنج فصل تنظیم شده است. در این کتاب، انواع ولایت و راه رسیدن به مقامات آن و شئونات ولایت تکوینی با توجه به نظرات حضرت امام(س) مورد بررسی قرار گرفته است.

عناوین فصل های این کتاب به ترتیب عبارتند از: مفهوم شناسی ولایت، انواع ولایت، جلوه های ولایت انسان کامل، راه رسیدن به ولایت و شئونات ولایت.

نگارنده در بخش نتیجه گیری می افزاید: انسان کامل، دارنده بالاترین حد ولایت تکوینی بعد از خداوند، معرفی شده است. او با اسم اعظم، اعیان ثابته و ... رابطه دارد و دارای مقامات معنوی بی شماری از جمله: مقام مشیت مطلقه، مقام جامعیت، مقام مسجودیت فرشتگان، مقام عبودیت، مقام خلافت الهی و قدرت تصرف و تسخیر جهان می باشد. اعتقاد به وجود انسان کامل، دارای نتایج و آثار فراوانی در حیطه اجتماعی، تربیتی، اخلاقی، سیاسی و... است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما