loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پول، بهره و تورم

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده احمد شعبانی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 320

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36614 10003022
161,000 144,900 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

واژه پول یکی از بسیار موضوعاتی است که کشف و استنباط احکام مربوط به آن منوط به ارائه و تبیین دقیق ماهیت پول متداول است. شناخت تحولات پولی در یک نگاه تاریخی و بررسی وجوه تمایز و تشابه پول معاصر با آنچه در صدر اسلام تحت عنوان نقدین جریان داشته، ضرورتی در راستای فهم احکام مرتبت بر پول است. ارائه تحلیلی تطبیقی از جهات افتراق سیستم های مختلف و متعدد پولی و تبیین ملاکات اعتباریت آنها در پرداخت های پولی و نیز تحلیلی از حریم حقیقی حرمت ربا در معاملات پولی به ویژه جواز یا عدم جواز جبران کاهش ارزش پول به خاطر مسئله تورم که در دهه های اخیر گسترش عام یافته است خود موضوعی است که بر استحداث تورم پول اعتباری تأکید می کند و از این روست که ضروری می سازد تا سه مقوله پول، بهره و تورم در کنار یکدیگر به عنوان یک موضوع مستحدثه مورد مطالعه قرار گیرد و احکام متناسب برای این موضوع استخراج و شناخته شود. این کتاب مطالعه ای است که هدف مزبور را به خوبی دنبال کرده است. به همین منظور این کتاب ابتدا با تحلیلی تطبیقی از جهات افتراق سیستم های مختلف پولی و تبیین ملاکات اعتباریت آنها در پرداخت های پولی و آنگاه با تحلیلی فقهی در ترسیم حریم حقیقی حرمت ربا و معاملات پولی ربوی با ملاحظه تعریف نوین از ماهیت موضوع پول در عصر حاضر به تفکیک دو حوزه پرداخت های پولی ربوی و غیرربوی پرداخته است.

کتاب از سه بخش و در قالب هفت فصل به شرح زیر تألیف شده است.

بخش اول با عنوان «بررسی جهات افتراق سیستمهای پولی در تبیین نظام پرداخت های پولی»، سه فصل اول کتاب را شامل می گردد.
فصل اول با عنوان «تعریف و ملاکات اعتباریت پول»، در مورد تئوری مبادله، پیدایش و پویش پول، ویژگیهای انواع پول کالایی، ظهور پول فلزی، تورم پول فلزی، بررسی ملاکات پولی در نظر برخی از علمای اقتصادی، تحلیل جایگاه و بررسی ملاکات طبیعی اعتباریت پول و ... بحث می نماید.
فصل دوم با عنوان «پیدایش سیستم های پول پایه فلزی سرآغزی از مشکلات نظام پرداخت های پولی»، در مورد سیستم نقدین بدون رابطه مشخص، سیستم نقدین با رابطه مشخص، سیستم استاندارد یک فلزی پایه طلا، مزایای سیستم در حفظ ارزش و قدرت خرید پول رایج، معایب سیستم در حفظ قدرت خرید واحد استاندارد پول، مقایسه نظام پولی برتون ودز و نظام پایه طلا، اهنگ تورم و نوسان ارزش پول در نظام برتون ودز و ... بحث کرده است.
فصل سوم با عنوان «سیستم های پول کاغذی، مظهری از ملاک قدرت خرید در نظام پرداختهای پولی»، در مورد ارزش تعریف شده و تبدیل اسکناس به طلا، روش های تبدیل اسکناس به طلا، تحولات ارزشی در واحد پول ایران، تنزلهای رسمی در ارزش واحد پول ایران، ارزش تعریف نشده اسکناس اعتباری غیرقابل تبدیل، قدرت خرید، پول تحریری یا بانکی، ابهامات منطقی در تعریف و مفهوم پشتوانه پول و ... بحث شده است.

بخش دوم با عنوان «حریم حرمت ربا در تبیین امکان خروج موضوعی جبران کاهش ارزش پول در پرداخت های پولی از مفهوم ربا»، فصل های چهارم و پنجم را شامل می گردد.
فصل چهارم با عنوان «ادلة منع و ملاکات حرمت ربا»، پیرامون رباخواری در تمدنهای پیشین، رباخواری در ادیان سماوی، پویش از رباخواری قدیم تا بانکداری جدید، ربا در شریعت اسلام، بطلان ربا از دیدگاه عقل، تحلیل ادله تحریم ربا، ملاکات حرمت ربا و پرداختهای پولی ربوی، و ... بحث شده است.
فصل پنجم با عنوان «عدم تمایل ربا و بیع و ادله منع در توجیه بهره پولی»، پیرامون ربا و نسیه، ربا و اجاره، ربا و مضاربه، انواع ربای محرم و ... بحث شده است.

بخش سوم با عنوان «معیار قدرت پرداخت پولی در پرتو تئوریهای پولی و استحداث تورم پولی»، فصلهای ششم و هفتم را با این موضوعات شامل شده است.
فصل ششم با عنوان «تحلیل ارزش حقیقی پول از دیدگاه نظریه پردازان پولی»، در مورد وجود ربطی و معنای حرفی پول در نظام پرداختها، نظریه ارزش پول اعتباری در اعتقاد تئوری پردازان مقداری پول، ارزش اعلیقی پول در پرتو دو نظریه درآمدی و روانی پول، نظریه درآمدی پول، نظریه روانی پول و ... بحث شده است.
فصل هفتم با عنوان «تحلیل سیستم پرداختهای عادلانه پولی در شرایط تورمی»، در مورد استحداث تورم اعتباری در عصر حاضر، تفسیر اقتصاددانان پولی از تورم، استحداث مکانیزم های پول اعتباری و تغایر جوهری آن با نقدین، استناد به قاعده لاضرر در رد معیار قدرت خرید و جواب در رد استناد فوق، به بحث و بررسی پرداخته شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما