loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آینده علم اقتصاد (چشم اندازی اسلامی)

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده محمد عمر چپرا

مترجم احمد شعبانی

سال نشر : 1385

تعداد صفحات : 527

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در این کتاب، نگارنده با تأثیر از رهیافت های ابن خلدون ـ اندیشمند برجستة قرن هفتم ـ تحلیلی از شرایط اقتصادی گذشته برخی از کشورها و جوامع اسلامی، نیز علل زوال یا رشد آن ها را به دست می دهد. همچنین به پاره ای از کارکردهای اقتصادی از قبیل بانکداری، حوزه های پولی و سیاست پولی، معضلات اقتصادی کلان و وضعیت مالی عمومی برخی از کشورهای اسلامی در دنیای معاصر اشاره می کند. سرانجام نیز با ترسیم مسیر حرکت آیندة این کشورها، از ضرورت تجدید حیات اسلامی و نقش ارزش های اخلاقی و بسط پارادایم اقتصاد اسلامی سخن به میان آورده و معتقد است: "یکی از پیش نیازهای عمدة فرآیند اسلامی کردن، ایجاد شفافیت از طریق جمع آوری و انتشار تمام داده های لازم و تحلیل علمی آن هاست. آن چه خصوصاً مفقود است، عبارت است از اطلاعاتی در خصوص توزیع درآمد و ثروت، میزان ارضای نیازها و ماهیت و کیفیت زندگی خصوصاً دربارة طبقات آسیب دیده. بدون وجود این اطلاعات، داشتن درجة عدالت موجود در تخصیص و توزیع منابع که یکی از حیاتی ترین معیارها به منظور قضاوت در خصوص اسلامی شدن اقتصاد مسلمانان است، امکان نخواهد داشت. همچنین اطلاعات دربارة درآمدها و مخارج دولت، مصرف، رفتار پس انداز و سرمایه گذاری افراد و بخش های مختلف، جمعیت، اشتغال و بی کاری، اطفال و زنان شاغل، حقوق و دستمزدها، شرایط کار، عادات کاری و بهره وری نامکفی است و توضیح عقلایی درباره انحراف این معیارها از هنجار اسلامی وجود ندارد. زمانی که این امور انجام پذیرفت، اقتصاد اسلامی خواهد توانست به تحلیل تأثیری که ورود ارزش ها و نهادها می تواند بر مصرف، پس انداز و سرمایه گذاری کلان رشد و ثبات اقتصادی و توزیع درآمد داشته باشد، بپردازد. روش تحلیلی نویسنده عمدتاً بر اساس نوعی تحلیل سیستمی و با ارائه چارچوب علیت های دورانی در یک مدل پویای بین رشته ای که مشتمل بر متغیرهای اساسی از قبیل شریعت، مردم، حکومت، ثروت، توسعه، عدالت که بصورت تجمعی و دورانی بر یکدیگر بنحوی موثر بوده و نیز از همدیگر تأثیر می پذیرند می باشد.

کتاب دارای مقدمه و هشت فصل می باشد.
نویسنده در ابتدایی به دنبال پاسخگویی به پرسش های زیر می باشد: نظر به اینکه نهادهای کارا در طی زمان؛ بقای خود را حفظ می نمایند و نهادهای ناکارا غربال می شوند؛ بنابراین چرا سناریوی معکوسی در جهان اسلام اتفاق افتاده است؟ در جهان اسلام، نهادهایی که به مدت چندین قرن پیشرفت ارزانی نموده بودند، جای خود را به نهادهای ناکارآمدی که حاصل آنها زوال بود دادند. چه چیزی مانع از آن شد که مسلمانان این روند را معکوس نمایند؟

نویسنده در ادامه، ضمن بهره گیری از مدل ابن خلدون که یک رویکرد میان رشته ای مبتنی بر پویایی های اجتماعی ـ اقتصادی و سیاسی و علیت دورانی می باشد به توضیح علت زوال مسلمین و ارائه راههایی که وی برای متوقف کردن آن پرداخته بود؛ می پردازد و همچنین تلاش شده است در این فصل کمکهایی که پس از ابن خلدون به پیشرفت این مدل شده است به اجمال مورد بررسی قرار گیرند. همچنین در ادامه بحث، به بررسی کمکهای علمی که طی چند دهه اخیر به علم اقتصاد از منظر اسلامی که اکنون بدان اقتصاد اسلامی اطلاق می شود، پرداخته شده است.
فصول هشت گانه کتاب عبارتنداز: 1. علم اقتصاد مرسوم. 2. پارادایم اسلامی در خلال تاریخ. 3. آیا علم می تواند بر بنیادهای الگوی دینی بنا شود؟ 4. اقتصاد اسلامی، چه باید باشد؟ 5. پویایی های اقتصاد ـ اجتماعی اقتصاد اسلامی سنتی. 6. علل افوق مسلمین. 7. تجدید حیات اخیر، یک بررسی. 8. مسیر حرکت آینده.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما