loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معرفت شهودی از دیدگاه امام خمینی (س)

ناشر موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده احمد ضرابی

سال نشر : 1398

تعداد صفحات : 401

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36711 10003022
72,000 64,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

ناشر این اثر تحقیقی در مقدمه خود آورده است: شناخت جهان و انسان و خدا، در همه تاریخ زندگانی بشر مطلوب بوده و انسان از راه های مختلف برای رسیدن به آن کوشش کرده است. راه شهود در میان راه های معرفت از جایگاه و اهمیت ویژه برخوردار بوده و موافقان و مخالفان فراوانی را همراه خود داشته است. حضرت امام خمینی(س)، با تأیید و پذیرش راههای مختلف، بر ارزش و برتری شهود پای فشرده و شهود و کشف صحیح را مطابق قرآن و سنت و عقل می دانند.

مؤلف نیز در مقدمه خود آورده است: آنچه خواننده پیش روی دارد کوششی است مشتاقانه در دریافت گوهرهای شگفتی که ده ها عارف باطن بین، طی ده ها قرن از دل دریای عرفان نبوی، برآورده اند و بزرگان ما بدان رسیده و چشیده اند. بابی از دین شناسی که بر بسیاری از عالمان دینی همچنان بسته مانده و قرن ها از سوی آنان بی وفایی و بی مهری دیده است.

نویسنده در مقدمه ادامه می دهد: به جرأت می توان گفت علی رغم گام های بلند علمی و عملی که دانشوران بزرگ دینی ما برداشته اند و میراث فرهنگی سترگی که از خود برجای نهاده اند، تاکنون تحقیق جامعی که جایگاه هر یک از این شیوه ها را از نظر عقلی و نقلی مورد بحث قرار دهد و موضوع را از جنبه نظری به بداهت برساند، صورت نگرفته است و کتاب جامعی در مباحث "معرفت در عرفان" به رشته تحریر درنیامده تا بتواند پیچیدگی ها و غوامض این گستره حساس معرفتی را گره گشایی کند.

فصل اول "معرفت شهودی از دیدگاه امام خمینی(س)" با محوریت نظرات حضرت امام به منظور در اختیار قرار گرفتن اطلاعاتی مقدماتی و آشنایی اجمالی ارائه شده است. فصل دوم ضمن ارائه تعریفی از معرفت شهودی، ویژگی های عارف کامل، مراتب کشف و شهود و منازل و مقامات عارفان از منظر امام خمینی را معرفی کرده است. در فصل سوم خواننده با دیدگاه های حضرت امام در خصوص ادراکات قلبی از منظر آیات و روایات و آثار برخورداری از آن آشنا می شود. فصل چهارم نیز به بررسی اقوال اساطین و بزرگان عرفان با محوریت اندیشه های حضرت امام و بررسی تطبیقی میان آنها می پردازد.

در فصل پنجم به موضوع توهم عقل گریزی در عرفان اسلامی و جدایی آن از قرآن و عترت و توضیحات حضرت امام در بیان وجوه نیازمندی عقل و قلب برای تغذیه از وحی می پردازد. فصل ششم نیز به معرفی "قلب" به عنوان ابزار شناخت عرفانی و فرق ادراکات قلبی و عقلی و نگاه قرآن و روایات به این نوع از شناخت پرداخته است.

فصل هفتم با عنوان "شرافت معرفت شهودی" به بیان برتری این نوع از شناخت پرداخته و در فصل هشتم نیز نویسنده آفات معرفت و حجاب های مخصوص آن را از نگاه امام خمینی با محوریت آیات و روایات، موضوع سخن قرار می دهد. فصل نهم زمینه های لازم جهت وصول به معرفت شهودی و آماده نمودن دلها را بررسی کرده است و در فصل دهم میزان صدق و کذب در معرفت عرفانی و امکان ابتلاء به القائات شیطانی را بررسی کرده است. در فصل یازدهم به بررسی سخنان حضرت امام در مورد عارف نمایان و انحرافات ناشی از افکار و اعمال آنها پرداخته شده است. فصل دوازدهم نیز انتقاد حضرت امام از مخالفین عرفان اسلامی آورده شده و به برخی شبهات در این زمینه پاسخ داده شده است. فصل سیزدهم نیز به بررسی تفاوت معرفت شهودی و تجربه عرفانی پرداخته است.

در پایان این اثر پژوهشی و ارزشمند فهرست آیات و روایات و اشعار و منابع مورد استفاده در کتاب افزوده شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما