loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

درآمدی نو به منطق نمادین: منطق جمله ها

3.5 (2)

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده پل تیدمن | هاوارد کهین

مترجم رضا اکبری

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 342

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36754 10003022
145,000 130,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

مطالب کتاب درآمدی نو به منطق نمادین: منطق جمله ها، برگرفته از فصل های اول تا ششم «کتاب درآمدی نو به منطق و فلسفه (ویراست های هشتم و نهم)»، حاوی مباحثی است برای آشنایی مخاطبان با نمادین سازی جمله ها، ساختن جداول ارزش و یافتن براهین منطق جمله ها می باشد. منطق جمله ها در واقع با ساختار درونی جمله های مرکب سروکار دارد، اما با ساختار درونی جمله های اتمیک کاری ندارد.

کتاب درآمدی نو به منطق نمادین: منطق جمله ها در شش فصل نوشته شده است. فصل اول تحت عنوان «مقدمه»، با ارجای استدلال، اقسام استدلال، صورت های استدلالی، صدق، اعتبار، عدم اعتبار، نادرستی، ناسازگاری، مقام کشف و مقام داوری، آشنا می شوید.

فصل دوم با عنوان «نمادین سازی در منطق جمله ها»، جهت آشنا سازی جمله در منطق جمله ها می باشد. در این فصل با جمله های اتمیک و مرکب، آشنا می شوید. ترکیب های عطفی، فصلی، شرطی و دوشرطی، جمله های مرکبی هستند که نمادین سازی آنها را در منطق جمله ها می آموزید. در شناخت جمله های مرکب، مفهوم ادات های جمله ای، از اهمیت زیادی برخوردار است. مباحث این فصل، شما را با اداوت های مختلف منطقی، آشنا خواهد کرد. همچنین در این فصل با دو مفهوم کلیدی «متغیّر» و «ثابت» نیز آشنا می شوید.

در فصل سوم با عنوان «جداول ارزشی»، با جداول ارزش آشنا می شوید. و اینکه چگونه می توان ارزش جمله های مرکّب را به دست آورد؟ با توجه به جداول ارزش، جمله ها با راست گو، دروغ گو و ممکن الصّدق، تقسیم می شوند. جداول ارزش، به ما کمک می کنند که اعتبار یا عدم اعتبار استدلال ها یا سازگاری یا ناسازگاری مجموعه ای از جمله ها یا مقدمه های یک استدلال را معین کنیم. در ادامه این فصل، با مفاهیم کلیدی «ساخت جمله ها» و «نمونه جانشین» آشنا خواهید شد.

فصل چهارم با عنوان «براهین»، به آموزش ساختن برهان برای استدلال ها اختصاص دارد. در این فصل، صورت هایی استدلالی که به کمک آنها می توانیم برهانِ استدلال ها را بسازیم و به این روش، نتیجة استدلال را اثبات کنیم، معرفی می شوند. در این فصل، می آموزید که صورت های استدلالی، به معتبر و غیرمعتبر، تقسیم می شوند و صورت های استدلالی معتبر خود، به صورت های استدلالی استلزامی (یک سویه) و صورت های استدلالی هم ارزشی (دو سویه) تقسیم می شوند. در این کتاب، هشت صورت استدلالی استلزامی و ده صورت استدلالی هم ارزشی، معرفی شده اند که با داشتن آنها می توانیم براهین استدلال ها را به سهولت، بسازیم.

فصل پنجم با عنوان «دلیل شرطی و برهان غیرمستقیم»، با برهان خلف (برهان غیرمستقیم) و دلیل شرطی، آشنا می شوید. افزودن این دو صورت استدلالی، به مجموعه هجده صورت استدلالی، سبب می شود که نظام منطق جمله ها که در این کتاب، معرفی شده، دارای تمامیت باشد. در این فصل، مفهوم «تمامیت» نیز توضیح داده می شود. با یادگیری این دو صورت استدلالی، می توانید با مفهوم قضیه و چگونگی اثبات آن، آشنا شوید.

فصل ششم با عنوان «روش درخت های ارزش»، به آموزش یک روش خودکار، جهت تعیین اعتبار استدلال های منطق جمله ها اختصاص دارد. این روش، روش درخت های ارزش، نامیده می شود. کتاب درآمدی نو به منطق نمادین: منطق جمله ها نوشته پل تیدمن و هاوارد کهین است و با ترجمه رضا اکبری در انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) به چاپ رسیده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما