loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

قواعد فقه - جلد دوم: قاعده لاضرر (با تطبیق بر قوانین و مطالعه تطبیقی)

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده حمید بهرامی احمدی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 432

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36810 10003022
215,000 193,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

از جمله موضوعات مهم روش در حوزه فقه و بویژه روش منطقی استدلال فقهی، پرداختن به قواعد فقهیه است که به همت فقها و بزرگان اندیشه فقهی، رونق بسیار یافته است؛ به گونه ای که امروزه بابا مستقل و کاربردی با عنوان قواعد فقهیه وجود دارد که از سوی اندیشه گران و تحلیل گران در دیگر حوزه های مطالعاتی نیز موزد توجه می باشد. این اثر سعی دارد ضمن معرفی مختصر و کاربردی قواعد فقهی که مخاطبان خاص خود را در میان دانشجویان و محققان دارد، بتواند زمینه مناسبی برای پرداختن روش شناختی و عملیاتی به قواعد فقه را بیش از پیش فراهم سازد.
بر همین اساس در جلد اول کتاب سعی شده است تا بررسی اجمالی و در حد ضرورت در تعداد بیشتری از قواعد فقهی ـ حقوقی صورت گیرد تا دانش پژوهانی که در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد حقوق، تحصیل می کنند و یا به نحوی از انحاء با مباحث حقوقی سر و کار دارند اطلاعات بیشتری را از قواعد فقه و حقوق کسب نمایند.

جلد دوم کتاب قواعد فقه تحت عنوان قاعده لاضرر، از هفت فصل تشکیل شده است:
فصل اول با عنوان «مدارک قاعده لاضرار»، به بحث و بررسی این قاعده در آیات و روایت، در احادیث نفی ضرر و بررسی معنی لاضرر و لاضرار با توجه به معنی ضرر و ضرار پرداخته شده است.
فصل دوم با عنوان «معیار قاعده لاضرر»، در پنج مبحث به بررسی مباحث زیر پرداخته است. مبحث اول در مورد لاضرر و ضابطه قصد اضرار. مبحث دوم در مورد معیار قاعده لاضرر در فقه امامیه با توجه به احادیث شفعه و منع فضل ماء. مبحث سوم در مورد بررسی معیار قاعده لاضرر در فقه اهل سنت. مبحث چهارم در مورد بررسی تجدید اخلاق در معیار قاعده لاضرر در فقه اهل سنت. مبحث پنجم در مورد آثار عملی تجدید حیات اخلاق در معیار قاعده لاضرر در فقه اهل سنت.
فصل سوم با عنوان «قاعده لاضرر و هدف اجتماعی حقوق و نظریه حق مطلق»، در سه مبحث به بررسی مباحث زیر می پردازد. مبحث اول در مورد قاعده لاضرر و ضابطه هدف اجتماعی حقوق. مبحث دوم در مورد آیا حق مطلق وجود دارد؟ مبحث سوم در مورد قاعده لاضضر و تبور اهداف اجتماعی حقوق در قوانین موضوعه ایران.
فصل چهارم تحت عنوان «قلمرو و قاعده لاضرر»، به بررسی مباحث زیر می پردازد. مصادیق ضرر، رابطه قاعده لاضرر با دیگر ادله احکام، قاعده لاضرر و قاعده اقدام، تزاحم دو ضرر و تعارض قاعده لاضرر با قاعده تسلیط.
فصل پنجم با عنوان «مفهوم قاعده لاضرر»، به بررسی مبانی نظری در مفهوم قاعده لاضرر و تجزیه و تحلیل نظریه ها در مبانی نظری قاعده لاضرر، می پردازد.
فصل ششم تحت عنوان «ضمانت اجرای قاعده لاضرر»، در مورد مسائل خاص در ضمانت اجرای قاعده لاضرر و همچنین در مورد نفی حکم کردن یا اثبات حکم قاعده لاضرر بحث می نماید.
فصل هفتم نیز تحت عنوان «مطالعه تطبیقی تحولات معیار مسئولیت مدنی و نزدیک شدن به مفهوم نفی ضرر»، در مورد سیر تاریخی پذیرش تقصیر بعنوان مبنای مسئولیت و تحولات آن و همچنین نظریه های مسئولیت بدون تقصیر بحث می نماید.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما