loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مؤلفه های رهبری بصیر آموزشی؛ با تأکید بر آموزه های دینی

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده مریم حق وردی طاقانکی

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 236

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36835 10003022
118,000 106,200 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب از پنج بخش در قالب 9 فصل به شرح زیر منتشر شده است:

در بخش اول مشتمل بر فصل اول با عنوان «مفهوم رهبری و سیر تکاملی تئوری های رهبری» به تعریف رهبری و رهبری آموزشی و سپس به بررسی سیر تکاملی تئوری های رهبری پرداخته شده است. بر همین اساس در این فصل درباره رهبری، تفاوت مدیریت و رهبری، اهمیت رهبری در سازمان ها، مفهوم رهبری آموزشی، اهمیت رهبری آموزشی، رهبری آموزشی اثربخش و نگرش های مختلف در مطالعات رهبری بحث شده است.

در بخش دوم با عنوان «آینده پژوهی» مشتمل بر فصول دوم و سوم است.
در فصل دوم تحت عنوان «رهبری و آینده پژوهی» نمایی کلی از بحث آینده پژوهی به عنوان یک حوزه مطالعاتی مهم ارایه شده است. مؤلف سعی نموده تا با استفاده از فرآیند آیند ه پژوهی، نحوه تحقق چشم انداز و موضوع «از پایان، آغاز کردن» را مورد تأکید قرار دهد. این فرایند بر تحریک و انگیزش دیگران استوار است، زیرا مهم ترین عوامل انگیزش زا، همان چشم اندازها هستند که رهبران چشم اندازگرا، می توانند با «ایجاد حس دیگرخواهی» در افراد، نقش ترغیب گر و حرکت آفرین را ایفا کنند تا چشم اندازشان از آن گروه یا سازمان محقق شود.
فصل سوم با عنوان «روشهای آینده پژوهی» به بحث پیرامون رو ش های مختلف مورد استفاده در آینده پژوهی و تمرین های آینده نگاری می پردازد و در نظر دارد تا پیشینه سایر شیوه های موجود را نیز مطرح کند که هر یک از آنها به نوبه خود در امر بررسی و ارزیابی آثار مربوط به آینده پژوهی یا آینده نگاری دخیل هستند.

بخش سوم با عنوان «رهبری بصیر از دیدگاه متخصصان مدیریت» دو فصل چهارم و پنجم کتاب را شامل می گردد.
در فصل چهارم با عنوان «بصیرت از دیدگاه متخصصان مدیریت» پیرامون بصیرت، معنای لغوی بصیرت، مفهوم اصطلاحی بصیرت، مفهوم بصیرت سازمانی، مؤلفه های بصیرت، ویژگی های بصیرت، نقش بینش در موفقیت سازمان ها، ضرورت وجود بینش در رهبران، نقش بینش در اثر بخشی رهبران و نقش بصیرت در سازمانهای آموزشی از دیدگاه متخصصان مدیریت بحث شده است.
در فصل پنجم با عنوان «رهبری بصیر از دیدگاه متخصصان غربی» پیرامون رهبری بصیر، مدل های موجود رهبری بصیر، مؤلفه های رهبری بصیر، مؤلفه رفتارها و ویژگی های رهبری بصیر و آموزش و پرورش رهبران بصیر بحث شده است.

بخش چهارم با عنوان «رهبری بصیر در پرتو آموزه های دینی» فصول ششم تا هشتم را در بر گرفته است:
در فصل ششم با عنوان «مفهومشناسی مدیریت و رهبری اسلامی» پیرامون انسان شناسی، جایگاه و اهمیت انسان شناسی در مدیریت اسلامی، جایگاه انسان در هستی، ماهیت انسان، کاربرد انسان شناسی در مدیریت نوین، مدیریت اسلامی، مفهوم شناسی مدیریت، ضرورت مدیریت، مفهوم مدیریت در اسلام، خطوط اساسی مدیریت در قرآن، پایه های مدیریت اسلامی و سرچشمه مشروعیت آن، ویژگی های مدیران اسلامی از دیدگاه قرآن، مفهوم شناسی رهبری در منابع اسلامی و رهبری و مدیریت آموزشی در اسلام بحث شده است.
در فصل هفتم با عنوان «مفهوم بصیرت در آموزه های دینی» پیرامون معنای لغوی بصیرت، بصیرت در آموزه های دینی، جایگاه و اهمیت بصیرت، تحلیل مفهومی بصیرت، عوامل مؤثر در بصیرت، عوامل ایجاد بصیرت، عوامل رشد بصیرت و موانع بصیرت بحث شده است.
در فصل هشتم با عنوان «رهبری بصیر در آموزههای دینی» پیرامون رهبری بر مبنای بصیرت در آموزه های دینی، نقش دین در ترسیم چشم انداز، ویژگی های یک چشم انداز از دیدگاه اسلام، ویژگی ها و مهارت ها و رفتارهای رهبر بصیر در آموزه های دینی، تحلیل محتوای ویژگی ها و مهارت ها و رفتارهای رهبر بصیر در آموزه های دینی و رفتارهای رهبر بحث شده است.

بخش پنجم نیز با عنوان «جمع بندی و تفسیر یافته ها» بیانگر آن است که بصیرت و رهبری و نیز ویژگی ها و مهارت ها و رفتارهای رهبر بصیر در اسلام و غرب متفاوت است و این تفاوت ناشی از هدف، ارزش های حاکم بر آنها و چگونگی نگرش آنها نسبت به انسان است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما