loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بانکداری اسلامی: رویکردی اقتصادی و فقهی

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده احمد شعبانی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 404

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36837 10003022
202,000 181,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

نگارنده در این اثر تلاش دارد تا پس از بیان مطالبی پیرامون دو موضوع پایه در زمینه بانکداری اسلامی، یعنی مسئله پول و بهره، به مسائل، ابعاد، چالش ها و آثار و تحلیل های اقتصادی پیرامون عملکرد اقتصادی هر یک از این دو دسته از عقود مذکور بپردازد. هم چنین این مطالعه نشان می دهد که استفاده از عقود مشارکتی که برخاسته از روح اصلی این قانون می باشد، هر چند دارای مشکلات و چالش های محدودی می باشد لیکن با اعمال برخی توسعه های مفهومی، شکلی و محتوایی، قابلیت کاربردی مؤثرتر، مناسب تر و سازگارتری را داراست. در حالی که نحوه استفاده از عقود مبادله ای به ویژه با روش هایی که در حال حاضر سیستم بانکی ایران در عمل و اجرا به آن متوسل شده است عمدتاً با اعمال صوری سازی های نامناسبی، بیشتر دارای همان ویژگی های یک ساختار بانکداری ربوی شده است، که در عین حال چالش ها و محدودیت های ویژه خود را نیز دارا می باشد.

کتاب از هشت فصل به شرح زیر تشکیل شده است.

در فصل اول با عنوان «اسلامی کردن اقتصاد و علم اقتصاد متعارف»، در مورد تحلیل مبانی در علم اقتصاد؛ تحلیل اصول در علم اقتصاد؛ تحلیل اقتصاد اثباتی و تحلیل مطالعات هنجاری به بحث پرداخته شده است.

در فصل دوم با عنوان «تعاریف؛ چیستی و ماهیت پول»، در مورد ضرورت وجود پول و مبادله؛ تعاریف پول؛ مسئله جبران کاهش ارزش پول؛ مکاتب چهارگانه پولی و ارزش پول؛ طبیعت و تطور پول های کاغذی؛ ویژگی ها و شرایط پول های کاغذی؛ مروری بر آراء فقهی در خصوص پول های کاغذی؛ پشتوانه پول و تغییر ارزش پول و جبران آن از دید فقها بحث شده است.

در فصل سوم با عنوان «تحلیل نظریه های بهره و ربا»، پیرامون بهره و ربا در قرآن کریم؛ بهره و ربا در احادیث؛ بهره و ربا در فقه؛ بهره از دیدگاه اقتصاددانان غرب؛ بهره از دیدگاه برخی علمای اهل تسنن و دیدگاه برخی علمای شیعه در توجیه بهره بحث شده است.

فصل چهارم با عنوان «تاریخچه، اصول و ساختار عمومی بانکداری اسلامی»، در مورد شاکله اصلی عملیات بانکی و کارکردهای آن؛ تاریخچه بانکداری اسلامی در ایران و جهان و اصول اساسی شریعت(یا فقه المعاملات) در قراردادهای تجاری اسلامی به بحث و بررسی پرداخته است.

در فصل پنجم با عنوان «روش های تجهیز منابع در بانکداری بدون بهره»، در مورد قانون عملیات بانکی بدون بهره در جمهوری اسلامی ایران؛ تجهیز منابع در بانکداری بدون ربا؛ ماهیت حقوقی- فقهی سپرده های بانکی؛ انواع سپرده های بانکی و عقد قرض الحسنه به بحث پرداخته است.

در فصل ششم با عنوان «روش های اعطای تسهیلات (عقود مشارکتی)»، در مورد عقود مبتنی بر مشارکت در سود: مضاربه؛ عملکرد عقد مضاربه؛ عقود مبتنی بر مشارکت در سود و زیان: مشارکت؛ عقود مبتنی بر مشارکت در محصول: مزارعه و مساقات و تحلیل ساختار کلی عقود مشارکتی و مشکلات آن ها بحث شده است.

در فصل هفتم با عنوان «روش های اعطای تسهیلات (عقود مبادله ای) یا عقود مبتنی بر نرخ سود ثابت» در مورد عقد فروش اقساطی؛ عملکرد عقد فروش اقساطی؛ عقد اجاره به شرط تملیک؛ عملکرد عقد اجاره به شرط تملیک؛ عقد جعاله؛ عقد سلف؛ عملکرد سائر عقود به تفکیک گروهی بانکها طی دهه 80؛ عملکرد سائر عقود در کل شبکه بانکی طی دهه 80؛ سایر عقود قابل کاربرد در عملیات بانکی از جمله مرابحه، عقد استصناع و خرید دین به بحث پرداخته است.

در فصل هشتم با عنوان «ساختار عملیات ارزی و سیاست پولی در بانکداری بدون ربا»، در مورد عملیات ارزی در چارچوب بانکداری بدون بهره؛ مبادله ارزی به نرخ روز؛ مبادله ارزی به نرخ آینده؛ سیاست پولی در بانکداری بدون بهره؛ آئین نامه فصل چهارم قانون عملیات بانکی بدون ربا در اعمال سیاست پولی؛ ابزارهای سیاست پولی در ایران و ابزارهای غیرمستقیم به بحث و بررسی پرداخته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما