loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

لطیفه ماندگار: پژوهشی در سروده های امام خمینی (س)

ناشر موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده مجید رستنده

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 154

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36861 10003022
29,000 26,100 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

مؤلف در مقدمه این اثر، هدف از تهیه و انتشار آن را شناخت ابعاد گوناگون این شخصیت بی نظیر تاریخ معاصر جهان، برای زندگی بهتر و حرکت به سوی ذروه کمال ضروری است معرفی می کند و متذکر می شود که ضروری است که هرکسی به فراخور حال و مقام خویش در این زمینه تلاش کند و نیاز نسل های حاضر و آینده را در خصوص الگوهای برجسته انسانی تأمین کند. وی سروده های حضرت امام خمینی(س) را از جمله آثار ماندگار ایشان دانسته و آنان را برخاسته از عمق ایمان و اخلاص و عقاید ناب اسلامی ارزیابی کرده است.

کتاب لطیفه ماندگار با شیوه ای بدیع و نو و برپایه اصول ادبی و هنری به پژوهش در باب ذوق و هنر شاعری حضرت امام خمینی(س) پرداخته است. این اثر در 154 صفحه و و پنج فصل تهیه شده است. فصل اول این اثر به بررسی هنر از دیدگاه حضرت امام خمینی(س) پرداخته و در سه عنوان لزوم آگاه کردن مستضعفان جهان از گرفتاری ها و پیام امام به هنرمندان و خانواده گرانقدر شهدا و نامه امام به خانم فاطمه طباطبایی به بیان مطالب خود پرداخته است. نویسنده در این باب می نویسد: امام خمینی(س) در کنار همه فعالیت های گسترده علمی، سیاسی و اجتماعی خویش، با هنر شعر آشنایی کامل داشت و به نحو شایسته ای از آن برای انتقال اندیشه های ناب خود بهره می برد. امام شعر را متعهد و وسیله ای برای خدمت به مکتب و مردم می دانست و در مواقع گوناگون و حسب نیاز بر آن تأکید می نمود.

در فصل دوم مختصات فنی و زبانی اشعار امام نظیر تصویرسازی، تشبیه، استعاره، تشخیص اغراق، کنایه و اسلوب معادله و موسیقی شعر و دیگر آرایه های ادبی مورد توجه مؤلف قرار گرفته است. نویسنده مطالعه مختصات سبک شعری حضرت امام(س) را از دیدگاه های گوناگون زبانی، فنی و درونمایه موضوعی جالب و دارای نکاتی ارزشمند قلمداد کرده است. وی سبک ادبی اشعار ایشان را که عمدتاً در قالب غزل و رباعی است ادامه سبک عراقی دانسته و بهره گیری از صنایع لفظی و معنوی و فنون سخن آرایی را از دیگر ویژگی های این سروده ها معرفی کرده است.
در فصل سوم جلوه های قرآن و حدیث را در اشعار امام خمینی (س) مورد توجه قرار گرفته است وچنین آورده شده است: تأثیرپذیری از کلام وحی و حدیث از برجسته ترین مختصات سبکی شعر امام به شمار می رود که از طریق اقتباس و تلمیح، نمودی دل انگیز یافته است.

فصل چهارم به بررسی درونمایه های اشعار ایشان پرداخته و ناتوانی از معرفت کامل حق، وحدت وجود، عشق، تقابل عقل و عشق، تقابل رند و صوفی، حجاب علم، عرفان، عمل، عبادت و خوشنامی و آموزه های اخلاقی و مضامین سیاسی از جمله مهم ترین آن ها شمرده است.

مؤلف در فصل پنجم نیز به بررسی تأثیر و شناخت حضرت امام(س) از شاعران پیشین پرداخته است. وی برخی از مضامین سروده های حضرت امام خمینی(س) را با شاعران گذشته به ویژه سرایندگان عارف مسلک نظیر عطار، عراقی و حافظ مشترک و شایسته تحقیقی مستقل دانسته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما