loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شروط عوضین از دیدگاه امام خمینی (س)

ناشر موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده سید هادی حسینی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 260

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36866 10003022
43,000 38,700 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

ناشر در مقدمه می گوید: مجموعه تشریع اسلامی، منسجم ترین و کامل ترین راه و رسم عملی را به انسان عرضه کرده است و در یک تقسیم بندی به احکام عبادات، معاملات و سیاسات تقسیم می گردد. امام خمینی(س) که استاد بزرگ فقه و مرجع تقلیدی عظیم الشأن بود، علاوه بر سال ها تدریس در عالی ترین مقاطع فقه و اصول، آثاری بس ارزنده و ماندگار در این عرصه بر جای گذارده است که در کتاب های المکاسب المحرمه در دو جلد و کتاب البیع در پنج جلد به بحث های اقتصادی و معاملات به معنای خاص پرداخته شده است. مؤلف نیز در مقدمه این اثر اشاره نموده که افزون بر دیدگاه امام خمینی(س) دیدگاه سایر فقها و حقوق دانان را به صورت جداگانه بررسی کرده است. کتاب شروط عوضین از دیدگاه امام خمینی(س) با شیوه ای پژوهشی و محققانه به بررسی قواعد و قوانین معاملات و عوضین یعنی کالا و ثمن یا مورد معامله که اساسی ترین رکن هر قرارداد را تشکیل می دهد پرداخته است.

فصل اول این اثر که به بررسی کلیات و مفاهیم این مبحث پرداخته عناوینی نظیر شرط در لغت، شرط در اصطلاح فقه و حقوق، اعیان، عمل، منفعت، عوضین در عقد بیع، معاوضه، اجاره، صلح و در هبه را شامل می شود.

در فصل دوم که مالیت نام دارد این مبحث در لغت، اصطلاح عرف، شرع، حقوق و ملاک و معیار در مالیت و نقش زمان و مکان و تقسیمات آن و اقسام کالاهای فاقد مالیت از دیدگاه فقها و بررسی شرط مالیت از دیدگاه حقوق موضوعه ایران و دیدگاه امام خمینی در مالیت و مقایسه تطبیقی دیدگاه ها مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل سوم در رابطه با ملکیت در لغت، اصطلاح و رابطه ملکیت و مالیت، ماده افتراق مال، ماده افتراق ملک و بررسی اعتبارات ملکیت، معانی ملکیت از دیدگاه فقها و اشتراک ملکیت از دیدگاه فقها، بررسی ملکیت از دیدگاه حقوق و دیدگاه امام خمینی در ملکیت و تطبیق دیدگاه ها بحث شده است.

فصل چهارم نیز به بررسی طلقیت، بیع وقف، بیع رهن، وصیت و شفعه پرداخته است.

مؤلف در فصل پنجم نیز به بررسی قدرت بر تسلیم مورد معامله و کیفیت و توابع و زمان و مکان و ملاک و معیار قدرت و دیدگاه فقهای امامیه پرداخته و فصل ششم نیز معلوم بودن مورد معامله را با عناوینی نظیر انواع علم نسبت به مورد معامله و لزوم معلوم بودن عوضین و بررسی مبانی لزوم و محدوده آن را مورد تحقیق قرار داده است.

از مزایای این اثر می توان به بسط و توضیح موضوع هر فصل، بیان دیدگاه فقها و حقوق دانان در همان رابطه و سپس بیان دیدگاه حضرت امام خمینی(س) و در نهایت تطبیق دیدگاه ها و نتیجه گیری اشاره کرد. در پایان این اثر نیز خاتمه و نتیجه گیری و کتاب نامه گنجانده شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما