loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فقه انقلاب: بازنگری ها در فقه سیاسی اسلام

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده احمد ریسونی

مترجم مهدی عوض پور | مصطفی اسماعیلی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 124

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36897 10003022
62,000 55,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب در مورد دیدگاه های نگارنده در مورد فقه سیاسی و لزوم بازنگری در آن، نقش ملت ها و مسئله اهل حل و عقد، بیداری ملت ها، انقلاب های عربی و تئوری توطئه، ربایش انقلاب، کشورهای انقلابی و مسئله اجرای شریعت، مختصات نظام سیاسی در اسلام، تفاوت دولت دینی و دولت مدنی، اسلام گرایان و رابطه با غرب و ... است.

نگارنده در فصل اول ضمن بحث و بررسی در مورد فقه سیاسی اسلامی و میزان نیاز آن به بازنگری، در مورد پیوند و گسست بین شریعت و تاریخ نیز بحث می کند.

فصل دوم با عنوان «امامت استیلاء، میان نظریه نیابت و نظریه ولایت»، بیان می کند که یکی از موضوعاتی که به بازنگری های ضروری جهت تعیین تکلیف آن نیاز دارد، مسئله سرشت قدرت حاکم و منبع قدرت آن است. به این معنا که حاکم هنگامی که قدرت را در اختیار می گیرد و بر ملت حکومت می کند، آیا به عهده گرفتن این قدرت، ناشی از نیابت است یا ولایت؟ به عبارت دیگر آیا ولایت حاکم از خود او ناشی می شود و یکی از حقوق اوست یا از امتی سرچشمه می گیرد که او را از جانب خود به ولایت و نمایندگی انتخاب کرده است. همچنین براساس این نکته، آیا حاکم با وکالتی که دارد، نماینده مردم است، یا اینکه به واسطه ولایتی که مستحق اوست، ولیّ و سرپرست مردم است.

فصل سوم نیز در مورد نقش ملت ها و مسئله اهل حل و عقد بحث و بررسی می کند.

فصل چهارم در مورد انقلاب و فتنه به بحث پرداخته و به دنبال بررسی این موضوع است که منظور از فتنه چیست؟ و در موضوع این کتاب چه اهمیت و جایگاهی دارد؟ لذا این فصل در مورد مفهوم فتنه، اعتراضات و تظاهرات مردمی و دلایل فتنه ها و راه حل های آن بحث می کند.

فصل پنجم در مورد انقلاب ها و تئوری توطئه خارجی بحث می کند.

فصل ششم نیز با عنوان «سرقت انقلاب ها و پرکردن شکاف ها» در مورد روش های مرسوم در سرقت انقلاب ها بحث می کند.

نویسنده در فصل هفتم به وضعیت کشورها پس از انقلاب و مسئله چگونگی اجرای شریعت پرداخته است. بر همین اساس پس از بیان معنای شریعت، در مورد مسئولیت تمامی مسلمانان در اجرای شریعت نیز بحث می کند.

فصل هشتم به بررسی نظام سیاسی در اسلام و گزینه دموکراتیک پرداخته است. موضوعات مورد بررسی این فصل شامل بنیان های نظام اسلامی، مرجعیت عالی شریعت، برپایی عدالت بین مردم، مصلحت، شورا و دموکراسی و شریعت الهی است.

فصل نهم نیز در مورد دولت دینی و دولت مدنی بحث می کند.

بالاخره فصل دهم نیز به بحث در باب اسلام گرایان و ارتباط آنان با غرب پرداخته و بیان می کند که پس از به قدرت رسیدن اسلام گرایان آیا جنگ و درگیری ها بین آنان شعله ور خواهد شد؟ و آیا بین دولت های اسلامی و غرب قطع ارتباطی حاصل خواهد شد؟ یا ما شاهد جنگ سرد جدیدی بین غرب و جهان عرب خواهیم بود؟
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما