loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عاشورا پژوهی - جلد دوم: آسیب شناسی

مجموعه مقالات (2)

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36916 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
148,000 133,200 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

اهتمام به بازخوانی رخداد عاشورا در چارچوب شرایط و نیاز جامعه معاصر، ضرورتی بس بزرگ است که می تواند به زنده نگاه داشتن عاشورا جامعه عمل بپوشاند. نویسندگان در اثر حاضر از این رویکرد به تحلیل عاشورا پرداخته اند و طیف متنوعی از ظرفیت های اجتماعی عاشورارا تبیین و تحلیل نموده اند. جلد دوم مجموعه مقالات عاشوراپژوهی شامل هشت مقاله به شرح زیر است:

فصل اول با عنوان «تفسیر به رأی و نقد اخبار عاشورا در مکاتب تاریخ نگاری شام و عراق»، به بحث و بررسی روایات فراوان (چه از امامیه و چه از اهل سنّت) در مورد مذمت تفسیر به رأی می باشد که این مذمت گاهی تا سر حدّ کفر نیز پیش رفته است. در این مقاله سعی دشه است که نمونه هایی از این نوع اخبار را که در مقاتل مطرح شده، به نقد و بررسی آنها پرداخته شود. بی شک شناخت کامل این روش نقد، می تواند خود راهی باشد برای شناسایی صحّت و سقم بسیاری از اخبار در رابطه با حماسه عاشورا باشد.

فصل دوم با عنوان «کژی ها و کاستی های مراسم عزاداری و ذکر مصائب عاشورای حسینی، رویکردی راهبردی»، به فراخور ظرفیّت و فضای بحث، نگاهی گذرا دارد به یکی از مهم ترین جنبه های قیام حسینی که عبارت است از «آسیب شناسی عزاداری امام حسین(ع)». در این مقاله با رویکرد آینده نگرانه و با دسته بندی مؤلّفه ها و آسیب ها مشکلات و آسیب های انواع عزاداری بررسی شده است.

فصل سوم با عنوان «روش های شناخت آسیب ها و خرافات در گزارش های نهضت عاشورا»، درصدد ارائه ی روش هایی است که بتوان اخبار این حماسه ی جاودان را آسیب شناسی کرد و از این رهگذر در حدّ میسور چهره ی تابناک آن را هویدا ساخت. این روش ها بر نمونه هایی از اخبار پیاده سازی شده است.

فصل چهارم با عنوان «آسیب­شناسی گفتمان عزاداری و روایت گری حماسه عظیم عاشورا»، در صدد است که با بیان ماهیت کلی مسائل پیرامون عاشورا، به نوعی نگاه آسیب شناسانه در مورد یکی از عرصه های آن که اکنون جزء این واقعه محسوب می شود، بپردازد. به اعتقاد مؤلفین، تحلیلی که امروزه از مساله کربلا و حماسه عظیم اباعبدالله الحسین(علیه السلام) ارائه می گردد، ناشی از نوع روایت و گفتمانی است که توسط مدّاحان و خطیبان این حماسه در سطح جامعه بسط و گسترش یافته است.

فصل پنجم با عنوان «آسیب شناسی گویندگی و مدّاحی»، برآن است تا با واکاوی آسیب­های فرهنگ عاشورا در عرصه خطابه و مداحی، به ارائه راهکار برای آسیب زدایی در این حوزه بپردازد. برای تحقق این مهم، ضمن بازنگری جایگاه و پایگاه مجالس حسینی از نگاه امامان (علیهم­السلام) به نقش تاریخی محافل سوگواری در بیداری اجتماعی و مذهبی و سیاسی جامعه شیعه در طول تاریخ حیات خود، اشارتی شده و بر پایه همین اهمیت و حساسیت، نقش و توطئه استعمار برای انحراف جریان فرهنگ ساز عاشورا مورد تأمّل و مطالعه قرار گرفته است؛ در ادامه مقاله رسالت عالمان دینی به عنوان "العالم بزمانه" در عرصه "آسیب شناسی" و به عنوان "طبیب دوار بطبه" در عرصه "آسیب زدایی" به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. در محور آسیب شناسی در یک نگاه کلان به آسیب های" شکلی و محتوایی" پرداخته شده که این آسیب ها شامل هر دو حوزه گویندگی و مداحی خواهد بود.

فصل ششم با عنوان «آسیب شناسی تربیتی عزاداری های امروزین»، به دنبال روشن کردن آسیب هایی است که با آثار نامطلوب تربیتی خود، مراسم عزاداری و سوگواری حسینی را از حرکت در مسیر اهداف و غایات مطلوب آن باز می­دارد و وجهه تربیتی و انسان ساز این گونه محافل را کمرنگ می سازد.

فصل هفتم با عنوان «دیدگاه های امام خمینی (سلام الله) و مقام معظّم رهبری مدظلّه العالی در مورد آسیب های موجود در مراسم فعلی عزا­داری»، می باشد. در این مقاله ابتدا به اختصار قیام امام حسین(علیه السلام) و عواملی را که مورّخان به عنوان علل و اسباب آن دانسته اند، گزارش شده و بعد از آن دیدگاه امام خمینی(سلام الله) رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران را در باب قیام امام حسین(علیه السلام) و چگونگی پشتوانه قرار گرفتن آن برای انقلاب اسلامی و آسیب شناسی معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران در خصوص عزاداری­های مردم ایران را تبیین شده و در آخر به تحلیل دیدگاه های رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت اللّه خامنه ای مدّ ظلّه العالی پرداخته شده است.

فصل هشتم با عنوان «تنزّل غایت عزاداری به شور و احساس»، ابتدا وضع مطلوب عزاداری را ترسیم و غایت آن را متناسب با فلسفه قیام عاشورا یاد آور شده و سپس جایگاه شور و احساس را در ارتباط با آن را مورد بحث قرار می دهد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما