loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ابعاد اندیشه ورزی از دیدگاه قرآن کریم و علم تعلیم و تربیت

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36938 10003022
132,000 118,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر در تلاش است تا به این پرسش اساسی پاسخ داده شود که اگر نظام آموزشی بخواهد براساس مبانی و اصول تعلیم و تربیت اسلامی یادگیرندگان را به اندیشه ورزی در جنبه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی خویش رهنمون سازد و از این طریق آنان را به سمت هدف غایی زندگی از منظر اسلام که همانا دستیابی به حیات طیبه و زندگی پاک است، سوق دهد، نظام آموزشی در این زمینه در حوزه عناصر برنامه درسی و به طور اخص در ارتباط با تدوین اهداف تربیتی، انتخاب روش های یاددهی ـ یادگیری و طراحی نظام ارزشیابی چه نقش و رسالتی را بر عهده خواهد داشت؟ به عبارت دیگر راهنمایی های نظام تربیتی اسلام که برگرفته از تعالیم کتاب انسان ساز الهی یعنی قرآن کریم است، در حوزه ی پرورش اندیشه و در ارتباط با تدوین اهداف تربیتی، انتخاب روش های یاددهی ـ یادگیری و طراحی نظام ارزشیابی کدامند؟

از این رو در کتاب حاضر برای پاسخ به سؤال فوق ضمن بررسی اجمالی جریان اندیشه ورزی از منظر علم تعلیم و تربیت، با بهره مندی از آیاتی از قرآن کریم که در بر دارنده برخی مفاهیم آشکار ناظر بر اندیشه ورزی است و با استفاده از تفسیر المیزان پیرامون این آیات و نیز با بهره گیری از سایر آیات و احادیث مرتبط، ابعاد پرورش اندیشه از منظر کتاب وحی ارائه شده است و آنگاه براساس تحلیل این ابعاد، وجوه افتراق جریان پرورش اندیشه از منظر قرآن کریم و جریان پرورش اندیشه از منظر علم تعلیم و تربیت مشخص گردیده و پس از آن با استناد به تحلیل های انجام شده، دلالت ها (راهنمایی ها)ی تربیتی قرآن کریم برای پرورش اندیشه در ارتباط با تدوین اهداف تربیتی، انتخاب روش های یاددهی ـ یادگیری و طراحی نظام ارزشیابی به عنوان عناصر برنامه درسی، استنتاج شده است.

کتاب از چهار فصل به شرح زیر منتشر شده است.

فصل با عنوان «مبانی نظری پرورش تفکر در نظام تعلیم و تربیت»؛ به بررسی مبانی نظری مطرح شده پرداخته شده است.

فصل دوم با عنوان «مبانی نظری برنامه درسی»؛ در مورد معنای لغوی برنامه درسی، تعریف برنامه درسی از نظر متخصصان علم تعلیم و تربیت، دیدگاه های اساسی پیرامون برنامه درسی، و مراحل برنامه ریزی درسی؛ بحث و بررسی شده است.

فصل سوم تحت عنوان «ابعاد پرورش اندیشه از دیدگاه قرآن کریم»؛ به منظور استخراج ابعاد پرورش اندیشه از دیدگاه قرآن کریم، آیاتی که در بر دارنده واژه­های عقل، فکر، تدبر و نظر به عنوان برخی از واژه­هایی که در قرآن به طور آشکار ناظر بر امر اندیشه­ورزی هستند، مورد توجه قرار گرفته است. از میان آیات در بر گیرنده واژه­های فوق و مشتقات آن ها، با توجه به تفسیر المیزان، آیاتی را که به نظر می­رسید در استنتاج ابعاد اندیشه­وری کارآمدتر باشد، به طور هدفمند انتخاب و با استفاده از تفسیر این آیات و به کمک سایر منابع علمی و دینی در این زمینه، ابعاد پرورش اندیشه از دیدگاه کتاب وحی، ارائه شده است.

فصل چهارم با عنوان «تحلیل جریان اندیشه ورزی از منظر قرآن کریم و نظام تربیتی و دلالت های آن برای عناصر برنامه درسی»؛ به تحلیل فرآیند رایج پرورش تفکر در نظام تعلیم و تربیت (با توجه به مباحث مطرح شده در فصل اول و دوم) و فرآیند اندیشه­ورزی از دیدگاه قرآن (با توجه به مباحث مطرح شده در فصل سوم) و یافتن نقاط افتراق میان این دو جریان، پرداخته شده و در پی آن براساس تحلیل­های صورت گرفته، راهنمایی­های کتاب وحی برای عناصر برنامه درسی و به منظور پرورش نیروی اندیشه یادگیرندگان نظام آموزشی، ارائه شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما