loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عقل و تعقل در اندیشه امام خمینی (س) در تقابل با خرافه و تحجر

ناشر موسسه چاپ و نشر عروج

تحقیق و تنظیم کتاب رضا نظرپور

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 148

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36972 10003022
35,000 31,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب «عقل و تعقل در اندیشه امام خمینی(ره)» در تقابل با خرافه و تحجر نوشته «رضا نظرپور» دارای 3 فصل است که از جمله آن می توان به «امام خمینی(ره)، عقل و علوم عقلی»، «امام خمینی(ره) و مقابله با تحجرگرایی» و «امام خمینی(ره) و برخورد با خرافات» و بخش هایی همچون «تحجرگرایی و اخلاق»، «تحجرگرایی و اقتصاد»، «حمایت از نظام سلطنتی»، «مخالفت با مشارکت مردم و امور سیاسی»، «ریشه های خرافات»، «امام خمینی(ره) و مسأله اجتهاد»، «تفکر جدایی دین از سیایت» «سیاست شیطانی یا سیاست فاسد» اشاره کرد.

موضوع پژوهش حاضر بررسی عقل و تعقل در اندیشه امام خمینی(ره) در تقابل با خرافه و تحجر است، امام خمینی(ره) به عنوان یکی از بزرگترین منادیان و احیاگران دین در دوران معاصر با اندیشه ها عملکرد خویش به مبارزه دائمی با خرافه و تحجر پرداخته و معارف اصیل اسلامی را در عرصه فکر و عمل احیا کرد.

در این پژوهش نشان داده شده که امام(ره) با تکیه بر عقل و آگاهی وسیع از علوم دینی و درک عمیق معارف الهی، به مبارزه با هرگونه خرافه و تحجر پداخته است؛ با وجود تعصبات بی دلیل، خرافات و تحجرگرایی در جامعه امری غیر قابل انکار است.

بنابراین لازم است که روشنفکران و نواندیشان دینی با تکیه بر معرف اصیل اسلامی به مبارزه با تحجر، خرافات و کج فهمی پرداخته و با سوء استفاده شیادان و ماکیاولیست ها از دین مبارزه کنند و این کاری دشوار است زیرا روشنفکران متعهد و مسئول هنگامی که به افشای شیادان، خرافه پرستان و خودکامگان می پردازند، آماج تهمت هایی همچون بی دینی، بی اعتقادی و سست ایمانی می شوند اما بر آنان است که با توجه به مسئولیت خطیرشان که آگاهی بخشیدن به افراد جامعه است بر رسالت مقدسشان پای بفشارند.

در تقریر این پژوهش نگارنده تلاش کرده تا به دام مغلق گویی و دشوارنویسی نیفتد و با بضاعت اندک خود مباحث را به صورت ساده و روشن بیان کرده و از طرح بحث های پیچیده خودداری کند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما