loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جلوه های قرآنی در نگاه امام خمینی (س)

ناشر موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده محمدامین صادقی ارزگانی

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 331

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37039 10003022
62,000 55,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب تلاش کرده است تا با رویکرد متفاوتی به تبیین سخنان امام خمینی(ره) بپردازد. از آنجا که ریشه بیان و سخنان حضرت امام(ره) در همه مسائل و به ویژه آنچه درباره قرآن کریم اظهار کرده اند، معارف بلند وحیانی و آموزه های حکمت و عرفان است، فخامت ویژه و صلابت علمی خاص دارد. در همین راستا نویسنده تلاش کرده است برای حفظ این ویژگی ها در تحلیل و تبیین مطالب کتاب، از مبانی فکری حکیمان و عارفان استفاده شود. البته یکی از نکات مورد استفاده در این اثر آن است که آیات و روایات که ریشه اصلی کلمات امام است، با حفظ اختصار و تناسب در متن بیان شده تا در همین راستا به خواسته اصلی مورد نظر نویسنده که حفظ صلابت سخنان امام است اقدام شود. از سوی دیگر نویسنده تلاش کرده تا مستندات کلام امام را مشخص کند و از روش متداول حوزوی که نوشتار و گفتار امام بر آن اساس تنظیم شده است صیانت کند.

یکی از موضوعاتی که در این کتاب مورد ارزیابی، سنجش و نقد قرار گرفته است، پرداختن به مسائلی است که در راستای رشد نهضت ترجمه از جهان غرب وارد گفتمان دینی و تحقیقاتی جهان اسلام شد و روز به روز بر پیشرفت آن افزوده شد و با آموزه های وحیانی و اندیشه قرآنی امام خمینی(ره) مورد مقایسه قرار گرفته و سنجیده شده است. در این راستا کوشش شده به شبهات مطرح شده پاسخ داده شود و دیدگاه و نگرش امام در مقابل افکار وارداتی به وضوح برای مخاطبان و سایر مردم به ویژه نسل تحصیل کرده بیان شود.

یکی دیگر از نکاتی که از این اثر قابل استخراج است، اینکه نویسنده کوشش خود را به کار گرفته است تا در عین بیان مطالب به اختصار، بسیاری از مسائل که در کلمات امام درباره قرآن مطرح شده بود مورد تبیین قرار گیرد. در اصل شناخت و معرفت قرآن و بیان قلمرو قرآن در زمینه های مختلف زندگی انسان موضوعات مهمی است که با تکیه بر دیدگاه امام خمینی در این اثر مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.

این اثر شامل چهار فصل است که مباحث کلی وحی شناسی ، نحوه نزول وحی، رابطه وحی و عقل، تفاوت وحی با تجربه عرفانی و تجربه دینی و مانند آن در فصل اول مورد بحث و بررسی قرار گرفته و دیدگاه امام خمینی در موارد یاد شده طرح و بیان شده است.

موضوعی که در فصل دوم مطرح شده، جلوه ای از عظمت و اعجاز قرآن کریم است و مسائلی همچون خاستگاه عظمت قرآن، جلوه هایی از اعجاز قرآن، تحریف ناپذیری سرّ جاودانگی و جهان بودن این کتاب آسمانی و ... با تکیه به سخنان امام خمینی تحلیل شده است.

همچنین در سومین فصل از این کتاب درباره تلاوت، تدبر و فهم قرآن بحث شده و مباحثی نظیر آداب مختلف تلاوت، آثار و برکات تلاوت، اثر تلاوت در جوانی، سودمندی تلاوت حتی بدون درک مفاهیم، فهم پذیری قرآن، شرایط، مراتب و موانع فهم قرآن و تأویل و تفسیر به رأی بحث شده و دیدگاه حضرت امام نسبت به این مسائل بیان شده است.

در واپسین فصل کتاب مباحث مهم و کلیدی و مورد نیاز جهان معاصر نظیر ضرورت بازگشت به قرآن، قرآن و انسجام اسلامی، قرآن و خانواده، قرآن و شبهات نوظهور مورد بحث قرار گرفته و نگرش حضرت امام در آن مسائل بیان شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما