loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سی گفتار پیرامون امام خمینی (ره)، انقلاب و جمهوری اسلامی

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده غلامرضا خواجه سروی

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 369

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37065 10003022
184,500 166,050 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن، در ارتباط مستقیم با اندیشه های متعالی و سازنده امام خمینی(ره) می باشد و به همین دلیل تلاش برای درک، تحلیل و کاربست اصول بیان شده از سوی امام(ره)، رسالتی علمی و ضرورتی عملیاتی به شمار می آید که دانشگاه ها و مؤسسات علمی ـ کاربردی باید به آن اهتمام ورزند. بر همین اساس کتاب حاضر مجموعه ای از سی مقاله تحلیلی ـ علمی پیرامون شخصیت، جایگاه و اندیشه های سیاسی ـ اجتماعی امام خمینی (ره) است که با انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی مرتبط می باشد. این اثر محورهای مهمی چون قدرت، مشروعیت، مردم سالاری دینی، حقوق شهروندی، مشروطیت، کارآمدی، نظم و ثبات، توسعه و پیشرفت و ... را شامل می شود.
نویسنده به گونه ای این موضوع ها را انتخاب و تحلیل نموده تا ارتباط وثیقی با وضعیت جاری کشور و مسایل بین المللی داشته باشد. همچنین در تحریر این مجموعه مبنا بر این بوده است که با تمرکز بر جمهوری اسلامی ایران؛ به نوعی مقدمات شکل گیری جمهوری اسلامی ایران (که از دین اسلام ریشه گرفته است)، بنیان و سپس برنامه ها و تغییرات صورت گرفته در حوزه های مختلف آن بیان گردد.

سی گفتار کتاب حاضر به شرح زیر می باشد:

گفتار اول تحت عنوان «خاستگاه زمانی طرح نظریه حکومت اسلامی در عصر غیبت»، پیرامون عدالت خواهی به مثابه خواسته اصلی مردم ایران، احیاگری امام خمینی، پی ریزی نهضت اسلامی، طرح بعد سلبی نهضت اسلامی ایران و طرح بعد ایجابی نهضت اسلامی ایران.

گفتار دوم تحت عنوان «بومی گری مکانی»، در موردنظریه پادشاهی، نظریة لیبرال دموکراسی، نظریة سوسیال دموکراسی و نظریه های التقاطی حکومت.

گفتار سوم تحت عنوان «جوهره نظری حکومت»، در مورد آغاز تاریخ اسلام و حکومت در عصر غیبت.

گفتار چهارم تحت عنوان «کارکرد جهانگیرانه مبارزاتی»، در مورد جهانگیری، نقاط اتکای شاه و کارکرد جهانگیرانة نظریه ولایت فقیه.

گفتار پنجم تحت عنوان «یک قرن مبارزه»، نقاط عطف تاریخ سیاسی ـ اجتماعی معاصر ایران، جنبش عدالتخواهانه مشروطه و جنبش ملی کردن صنعت نفت.

گفتار ششم تحت عنوان «حکومت اسلامی»، در مورد ایمان به خدا و ساختار اجتماعی نظام اسلامی، مفهوم حکومت اسلامی، لزوم تشکیل حکومت و دیدگاه امام خمینی در منشأ مشروعیت نظام اسلامی.

گفتار هفتم تحت عنوان «التزام به منویات ملت»، در مورد تعیین نوع نظام، تلاش در جهت انحراف نهضت و مدیریت سیاسی امام در تعیین نوع نظام.

گفتار هشتم تحت عنوان «قانون اساسی منتظم؛ متنی بدون تضاد درونی»، پیرامون قانون اساسی دوران مشروطه و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

گفتار نهم تحت عنوان «دولتی با ماهیتی تازه؛ از دولت رانتیر تا دولت مردمی»، در مورد دولت رانتیر پهلوی دوم، دولت مردمی و وظایف کلی دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال مردم.

گفتار دهم تحت عنوان «آغازی بر محو شکاف بین ملت و دولت»، پیرامون استبداد داخلی، و پیروزی انقلاب اسلامی و محو شکاف بین ملت و دولت.

گفتار یازدهم تحت عنوان «تحولی در فرهنگ و آگاهی عمومی»، در مورد زوال فرهنگ در دوران پهلوی و تجدید حیات فرهنگی ایران.

گفتار دوازدهم تحت عنوان «امام خمینی و احیا و بازسازی هویت ایرانی ـ اسلامی»، در مورد نقش پهلوی ها در تخریب هویت ملی ایران، و نگاه متعادل و متوازن امام خمینی به هویت ملی.

گفتار سیزدهم تحت عنوان «رقابت مداری سیاسی؛ پایه ریزی یک سنت سیاسی بی سابقه در ایران»، در مورد مفهوم رقابت سیاسی، رقابت سیاسی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، و دستاوردهای رقابت سیاسی بعد از انقلاب اسلامی.

گفتار چهاردهم تحت عنوان «از مجلس ضعیف تا مجلس مقتدر (نمادی از حاکمیت خردجمعی)»، در مورد مجلس فرمایشی در زمان پهلوی، مجلس در دوران جمهوری اسلامی و ادوار مجلس شورای اسلامی.

گفتار پانزدهم تحت عنوان «جایگاه امنیت ملی در نظام جمهوری اسلامی»، در مورد مفهوم امنیت، گفتمان امنیتی پهلوی اول و دوم و همچنین گفتمان امنیتی امام خمینی(ره).

گفتار شانزدهم تحت عنوان «به سوی اقتصاد ملت محور»، در مورد وضعیت اقتصاد ایران در زمان پهلوی اول ودوم و اقتصاد ملت محور.

گفتار هفدهم تحت عنوان «به سوی خودگردانی «مردم محور» در شهرها و روستاها»، در مورد لزوم تأسیس، چگونگی شکل گیری شوراها، وظایف عمده شورای شهر، ویژگی های اعضای شوراهای شهرها و لزوم همکاری مردم با شورای شهر.

گفتار هجدهم تحت عنوان «تداوم معقولی از آزادی مطبوعاتی»، در موردسرکوب مطبوعات در زمان پهلوی، آزادی مطبوعات در جمهوری اسلامی ایران و آزادی مطبوعات از منظر امام(ره).

گفتار نوزدهم تحت عنوان «تداوم آزادی سیاسی و صیانت از آن»، در مورد مفهوم آزادی از منظر امام(ره) وقیام برای آزادی.

گفتار بیستم تحت عنوان «مدیریت بحران های داخلی»، در مورد مبنا و روش تصمیم گیری امام، پیروزی انقلاب اسلامی و بحرانهای پیش رو و اقدام های عملی امام در مدیریت بحران های داخلی.

گفتار بیست و یکم تحت عنوان «تداوم منطقی تکثر سیاسی»، پیرامون نیروهای مذهبی، نیروی لیبرال، نیروی سوسیالیست و نیروی التقاطی.

گفتار بیست و دوم تحت عنوان «تولید علم»، پیرامون آموزش عالی قبل از انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی و تولید علم در ایران بعد از انقلاب.

گفتار بیست و سوم تحت عنوان «حفظ تمامیت ارضی کشور؛ مدیریت جنگ تحمیلی»، در مورد نقش امام خمینی(ره) به عنوان فرمانده کل قوا در جنگ تحمیلی.

گفتار بیست و چهارم تحت عنوان «تجدید حیات دین»، در مورد وضعیت دین و مذهب در زمان پهلوی اول و دوم، احیای اسلام و تشیع و جهانی بودن نهضت امام خمینی(ره).

گفتار بیست و پنجم تحت عنوان «از سیاست خارجی وابسته تا سیاست خارجی مستقل»، در مورد سیاست خارجی وابسته و فرمایشی، پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری سیاست خارجی مستقل و بر اساس منافع ملی.

گفتار بیست و ششم تحت عنوان «پیروزی انقلاب اسلامی و دمیدن روح امید در کالبد فلسطین»، در مورد روابط رژیم پهلوی با اسرائیل غاصب و پیروزی انقلاب اسلامی و تجدید حیات جنبش های اسلامی.

گفتار بیست و هفتم تحت عنوان «چالش با آمریکا؛ تنزل دهی از سطح ابرقدرت جهانی به سطح شیطان بزرگ»، در مورد روابط تحقیرآمیز آمریکا و شاه و پیروزی انقلاب اسلامی و تحقیر ایالات متحده آمریکا در جهان.

گفتار بیست و هشتم تحت عنوان «رهبری انقلاب اسلامی، منادی وحدت جهان اسلام»، در مورد ضرورت و اهمیت وحدت در قرآن، امام خمینی و استراتژی وحدت در جهان اسلام، عوامل و اسباب تحقق وحدت اسلامی از منظر امام خمینی(ره).

گفتار بیست و نهم تحت عنوان «تداوم مردم سالاری دینی»، در مورد سابقه دموکراسی در تاریخ ایران و مردم سالاری، حلّال چالش دین و دموکراسی در ایران.

گفتار سی ام تحت عنوان «آسیب شناسی انقلاب اسلامی از منظر امام خمینی(ره)»، در مورد انحراف از ارزش های اسلامی و اخلاقی، اختلاف و تفرقه، بی تفاوتی سیاسی، خودباختگی، تحریف آرمان ها و ارزش ها، جریان نفاق، خروج از ساده زیستی و گرایش به اشرافیگری و اختلاف بین شیعه و سنی.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما