loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تحلیل ساختار و نظریه بازار با تأکید بر نقش رنسانس و انقلاب صنعتی

5 (1)
خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37084 10003022
162,000 145,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

هدف اساسی که کتاب «تحلیل ساختار و نظریه بازار با تأکید بر نقش رنسانس و انقلاب صنعتی» دنبال می کند، بررسی عوامل پشت صحنه بازار است که در واقع قواعد توزیع به دست آنها شکل می گیرد.
مطالب این کتاب به اصول اولیه شکل گیری نظریه بازار مدرن می پردازد و اصول پیچیده تر انواع بازارهای مالی و اعتباری و الکترونیکی را در نظر نگرفته و مورد مطالعه قرار نمی دهد. بازه زمانی که این اثر به آن پرداخته است، تقریباً از شکل گیری بن مایه های نظریه جدید بازار در اواسط قرن هجدهم شروع شده و به نیمه های قرن بیستم ختم می شود.

اثر از 9 فصل به شرح زیر منتشر شده است:

در فصل اول با عنوان «مروری اجمالی بر تعاریف بازار» به بررسی تعاریف مشاهده ای، کارکردی و ساختاری از بازار پرداخته شده است. همچنین ضمن بررسی تعریف بازار از منظر مکتب اتریش و نهادگرایان به بررسی ویژگیهای عمومی تعریف بازار نیز پرداخته شده و شاخصه ها و مؤلفه های اصلی آن استخراج شده است.

در فصل دوم با عنوان «ساخت اقتصادی بازار» به مفهوم اصلی بازار، یعنی مبادله پرداخته شده است. ویژگی ها و دلالت های مبادله، شاکله اصلی نهاد بازار را تشکیل می دهد. برای دستیابی به نسبت های تعیین کننده در مبادلات بازاری، مقولات پسینی و پیشینی را معرفی شده و برخی قواعد آن شرح داده شده است. در کنار مقولات، زمینه ها و بسترهایی که مبادلات در آنها شکل می گیرد در تعیین این قواعد نقش برجسته ای دارد، آنها نیز بررسی شده است. سپس به تمایز مبادلات بازاری از غیر آن اشاره و مناقشات آن بیان شده است.


در فصل سوم که ساخت اجتماعی بازار نام دارد، به بررسی ابعاد جامعه شناختی «جامعه بازار» پرداخته شده است و بین تحلیل های نهاد گرایانه و کنش گرایانه فرق گذاشته و به بررسی آنها پرداخته شده است.

در ساخت فلسفی بازار، یعنی فصل چهارم، مناقشات فلسفی تئوری بازار بیان شده و آزادی فردگرایانه و انطباقش با امر طبیعی، نظم و تعادل و نیز خیرعمومی را نقد کرده و از این طریق بر ادعای خود تنظیمی بازار خرده گرفته شده است.

در فصل پنجم، ساخت حقوقی بازار بررسی شده است که عامل قدرت را به ساختار حقوقی تعیین مالکیت ربط داده و قواعد آنرا در کلیت خود مشخص می کند.

این کلیت، در فصل ششم از طریق نهادها و عواملی که بر توزیع قدرت موثرند، تعین یافته و مصداق پیدا می کند.

در فصل هفتم، بدیل ها و جایگزین های بازار صرفاً معرفی شده و در کنار نهاد بازار به مقایسه اجمالی آنها بسنده می شود.

فصل هشتم، خلاصه ای از مطالب گذشته محسوب می شود، تحولات مفهومی بازار؛ نقش انقلاب صنعتی در بازار؛ و بازار و بحران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

فصل نهم نیز پیش درآمدی بر ساخت حقوقی نظام تخصیص و توزیع از منظر اقتصاد اسلامی می باشد.

سرفصل های اصلی کتاب حاضر عبارتنداز:
فصل1. مروری اجمالی بر تعاریف بازار
فصل2. ساخت اقتصادی
فصل3. ساخت اجتماعی
فصل4. ساخت فلسفی
فصل5. ساخت حقوقی
فصل6. عوامل و نهادهای موثر بر توزیع قدرت
فصل7. بدیلهای بازار
فصل8. تحولات مفهومی وتاثیرات انقلاب صنعتی بر تحولات بازار و مساله بحران بازار
فصل9. پیش درآمدی بر ساخت حقوقی نظام تخصیص و توزیع از منظر اقتصاد اسلامی
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما