loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حقوق فرهنگی شهروندان (رویکردی اسلامی)

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده محسن داوری

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 286

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37096 10003022
143,000 128,700 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر سعی در تبیین حقوق و تکالیف شهروندان در حوزه باورها، گرایش ها و رفتارها ـ به عنوان عناصر تشکیل دهندة فرهنگ ـ از منظر اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دارد. نویسنده جهت تبیین و بررسی موارد فوق الذکر به دو سئوال کتاب حاضر نیز پاسخ داده است: یک. مفهوم حق فرهنگی در مبانی اسلامی و قانون اساسی چیست؟ دو. مصادیق حقوق فرهنگی شهروندان در مبانی اسلامی و قانون اساسی و نحوه تامین این حقوق کدام است. از همین رو در کتاب حاضر ابتدا به بررسی مفاهیم و تعاریف ودیدگاه اسلام که ریشه در حقایق هستی دارد پرداخته شده و سپس با ابتنای بر این دیدگاه به بررسی قانون اساسی پرداخته شده است.

کتاب از سه بخش تشکیل شده است.

بخش نخست با عنوان «تعاریف» با اشاره ای به تاریخچه حقوق فرهنگی به بررسی مفاهیم اساسی مطرح در بحث حقوق فرهنگی می پردازد و در این بررسی، حق را امری ثابت و پایدار معرفی می کند که علت ثباتش نیز تطابقش با آن هستی هدفداری است که اتکاء آن هستی هدفدار هم جز به هستی آفرین نیست. در قسمت دیگری از این بخش، مفهوم حقوق بشر و حقوق شهروندی از منظر اسلام مورد بررسی قرار گرفته است. پس از تبیین حقوق بشر و شهروندی و رابطه آن دو با یکدیگر، فرهنگ و اهمیت آن مطمع نظر قرار گرفته و پس از بررسی تعاریف مختلف آن، فرهنگ به عنوان ویژگی زندگی انسان یا جنبه های جدا کننده انسان از حیوان دانسته شده که دارای سه نظام وابسته به یکدیگر می باشد که از آنها به اجزای متشکله فرهنگ یاد می شود: نظام شناخت ها و باورها، نظام ارزش ها و گرایش ها، نظام رفتارها و کردارها. در ادامه تعریفی از حقوق فرهنگی شهروندان از منظر اسلام ارائه شده است تا چیستی مفهوم حق فرهنگی در مبانی اسلامی و قانون اساسی روشن گردد. سپس در ادامه با دقت در یافته ها، حق فرهنگی بشر از منظر اسلام حق توحید معرفی شده است به این معنی که حق بشر در زمینه فرهنگ که از سه نظام به هم پیوسته باورها و گرایش ها و رفتارها تشکیل شده است.

پس از اثبات حق توحید به عنوان حق فرهنگی بشر، در بخش دوم با عنوان «دین اسلام و تأمین حقوق فرهنگی بشر» به بررسی نحوه تأمین این حق توسط دین اسلام پرداخته شده و تواصی به حق و امر به معروف و نهی از منکر دو راهکار اصلی دین اسلام برای تأمین حقوق فرهنگی شهروندان معرفی شده است که در حوزه باورها از طریق تبیین رشد و غی با حکمت و موعظه حسنه و جدال احسن، در حوزه گرایش ها نیز که حوزه بستر ساز و زمینه ساز جهت بروز رفتار توحیدی متکی بر باور توحیدی است در کنار نقش افراد، به نقش اساسی حکومت در این زمینه از طریق قانونگذاری و ... اشاره شده است. در حوزه رفتارها نیز که حوزه بروز آثار باور و گرایش توحیدی است بر لزوم رفتار سلبی در این حوزه پرداخته شده است.

بخش سوم کتاب با عنوان «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حقوق فرهنگی شهروندان» نیز با توجه به اصل چهارم قانون اساسی با ابتناء بر دیدگاه اسلام در زمینه حقوق فرهنگی به بررسی اصول قانون اساسی در این زمینه پرداخته و مسائلی چون پذیرش حق فرهنگی در قانون اساسی معرفی اسلام به عنوان دین رسمی، پذیرش تنوع فرهنگی، تعیین حکومت توحیدی برای تأمین حقوق فرهنگی مردم، تواصی به حق و امر به معروف و نهی از منکر، اصل هشتم قانون اساسی، تکالیف مردم، تکالیف حکومت در زمینه تأمین حقوق فرهنگی شهروندان از جمله مباحثی است که مورد توجه بررسی قرار گرفته است.

این کتاب می تواند در تهیه قوانین مربوط به حوزه فرهنگ، انجام فعالیت های فرهنگی، سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های خرد و کلان حوزه فرهنگ و نیز پژوهش های فرهنگی و حقوقی مورد استفاده قرار گیرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما