loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پژوهشی پیرامون جوامع حدیثی اهل سنت - جلد اول

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده احمد پاکتچی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 304

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37100 10003022
152,000 136,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

جایگاه هویتی جوامع در حیطه حدیث به اندازه ای پراهمیت است که عملا بخش مهمی از مطالعات حدیثی را به خود اختصاص داده است؛ با وجود آن که در عمل کمتر به طور مستقل به چنین بحثی پرداخته شده و کمتر اثری دقیقاً با همین محور موضوعی نوشته شده است، اما همواره مباحث مربوط به جوامع حدیثی کمابیش در خلال آثار عمومی مربوط به علوم الحدیث موضوع بحث بوده است. از همین روست که هم در کتب سنتی با موضوع علوم الحدیث و هم در مطالعات معاصر چه مربوط به محققان مسلمان و چه خاورشناسان، پرداختن به مباحث مربوط به جوامع و متون حدیثی چشمگیر است. از آنجا که شمار آثار مربوط به علوم الحدیث فراوان است، برای پرهیز از تکرار، ابتدا کوشش نشده است که مطالب آن کتب ـ با وجود سودمندی ـ پوشش داده شود.
نوشته پیش رو، در واقع حاصل مطالعه ای صورت گرفته با یک نظام پیشنهادی مربوط به مؤلف است که در آن تکیه اصلی بر متون کهن و کلاسیک حدیثی است. در مواردی نیز پیوندها میان دانش حدیث با دیگر حوزه های معارف اسلامی، ما را به طور قهری به روابط بینارشته ای حدیث با فقه و کلام و امثال آن کشیده، اما تا حد ممکن از دور شدن از محور اصلی پرهیز شده است.
با وجود آن که در تألیف اثر حاضر، منابع معاصر اعم از اسلامی و استشراقی از نظر دور نبوده اند، ولی جز در مواردی نادر که ضرورتی اقتضا داشته به آنها ارجاع نشده است.

جلد اول این اثر از ده فصل به شرح زیر تشکیل شده است.

در فصل اول با عنوان «مفاهیم کلیدی»؛ پیرامون مفهوم جوامع و اهل سنت و جماعت بحث شده است.

در فصل دوم با عنوان «اصحاب حدیث و تدوین»؛ پیرامون اصحاب حدیث متقدم؛ اصحاب حدیث متأخر؛ و گرایش تشیع نزد اصحاب حدیث بحث شده است.

در فصل سوم با عنوان «پدیده جمع و تدوین»؛ در مورد منع کتابت حدیث؛ نقش کتابت در صدر اسلام؛ صحابیان موافق و مخالف کتابت؛ مفهوم سنت در دو سده نخست هجری؛ مفهوم سنت در قرآن و عصر نبوی؛ مفهوم سنت در عصر خلفای متقدم؛ مفهوم سنت در دوره اموی و اوایل عصر عباسی؛ و مفهوم علم و تدوین حدیث به بحث و بررسی پرداخته شده است.

در فصل های چهارم تا ششم به ترتیب در مورد کلیات تدوین و نسخه های متقدم؛ رویکرد تمامیت گرا نزد اصحاب حدیث؛ و جامعها و مصنفهای متقدم بحث شده است.

در فصل هفتم با عنوان «تألیفات اصحاب حدیث متأخر»؛ در مورد خاستگاه ها؛ تغییر در زمینه های اجتماعی؛ شکل گیری حدیث فرابومی؛ تدوین و اجتناب از خردورزی؛ جریان مسندنویسی؛ مسندنویسی برای پرهیز از تبویب؛ محوریت صحابه در مسندنویسی و دیگر سبک های تألیف بحث شده است.

در فصل هشتم با عنوان «زمینه های فرهنگی پیدایی کتب سته»؛ در مورد زمینه های مکتبی؛ زمینه ها در فرهنگ دینی عصر؛ زمینه های تاریخی ـ تمدنی؛ نقد حدیث پیش از کتب سته؛ مسئله اسناد و نقد حدیث؛ مفاهیم علت و صحت در محیط بصره؛ مفاهیم علت و صحت در محیط بغداد؛ مفاهیم علت و صحت در محافل خراسان؛ علل الحدیث در عصر تألیف کتب سته؛ علل الحدیث و مفهوم حدیث صحیح در عراق؛ و علل الحدیث و مفهوم حدیث صحیح در ری بحث شده است.

در فصل نهم با عنوان «ملاک های گزینش در کتب سته»؛ پیرامون تأخر تدوین علم الحدیث از تألیف کتب سته؛ مفهوم صحیح نزد بخاری؛ مفهوم صحیح نزد مسلم؛ مقایسه میان ویژگی های صحیحین؛ کاوشی در شروط صحیحین؛ مفهوم صحیح در کتاب ترمذی و سنن ثلاثه؛ و ... بحث شده است.

در فصل دهم نیز در مورد ساختار موضوعی کتب سته؛ از جمله موضوع یابی حدیث و رده بندی موضوعی و رده بندی در کتب سته بحث شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما