loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اسلام گرایی در غرب پس از 11 سپتامبر 2001 (ایالات متحده آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس و روسیه)

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37171 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
182,000 163,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب اسلام گرایی در غرب پس از 11 سپتامبر 2001، نوشته داوود کیانی است و در انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و دانشگاه امام صادق (ع) به چاپ رسیده است.

اسلام در غرب و نحوه تعامل جوامع و دولت های غربی نسبت به اقلیت های مسلمان در آن کشورها موضوعی است که نزدیک به دو دهه در محافل علمی، دانشگاهی و رسانه ای اروپا و آمریکا محل توجه و تدبر تحلیلگران و فرهنگ شناسان قرار گرفته است. وقوع حوادث 11 سپتامبر 2001، گذشته از ریشه ها و مبادی آن، سبب شد تا موضوع روابط اسلام و غرب در صدر توجهات آگاهان، اندیشه ورزان و تحلیلگران غربی و اسلامی قرار گیرد. در نتیجه، دولت های اروپایی و آمریکایی به شکل جدی گام هایی را به منظور شناخت عمق و ابعاد رویداد 11 سپتامبر و نیز تعیین خط مشی ها و سیاست هایی با هدف جلوگیری از تکرار وقایع مشابه (هرچند به نظر ناموفق) در پیش گرفتند.

آنچه در این میان نگرانی کشورهای اروپایی و آمریکایی را عمیق می نماید، رشد چشمگیر و غیرقابل مقایسة سکنة مسلمان در کنار ضریب منفی رشد جمعیتی شهروندان خود است. در این کتاب تلاش می شود تا فهم دقیقی از این تعاملات اجتماعی و نیز وضعیت هویتی جریان های اسلام گرا در پنج کشور یاد شده پس از رویداد 11 سپتامبر 2001 در ایالات متحدة آمریکا ارائه دهد.

آنچه که هدف اصلی این کتاب را تشکیل می دهد، واکنش مسلمانان و نهادهای اسلامی مقیم در غرب به فشارها و تبعیض های اجتماعی یاد شده می باشد. بر این اساس، این کتاب قصد پاسخ به این پرسش را دارد که شکل گیری مجموعه نگرش ها و روندهای تقابل گرایانه به اسلام پس از 11 سپتامبر 2001، چه تأثیری بر بافت هویتی و فعالیت های اجتماعی گروه ها و سازمان های اسلامی در آن جوامع گذاشته است؟

با اینکه امروزه مسلمانان در زمره اقلیت های عمده در تمامی کشورهای غربی به شمار می روند، لیکن در این تحقیق به مطالعه حضور و تحلیل فعالیت های دینی، سیاسی و اجتماعی آنان در 5 کشور ایالات متحد آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه اکتفاء شده است. در حقیقت، این کشورها در مقایسه با سایر دول غربی بیشترین جمعیت مسلمان را میزبانی می کنند.
در کتاب اسلام گرایی در غرب پس از 11 سپتامبر 2001 (ایالات متحده آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس و روسیه) تلاش شده است تا در قالب سه شاخص روند اسلام گرایی و هویت یابی مسلمانان در غرب مورد ارزیابی قرارگیرد: الف) گرایش مسلمانان ساکن غرب به مشارکت اجتماعی به منظور حفظ هویت دینی، ب) گرایش مسلمانان به اسلام به عنوان یک جنبش سیاسی- اجتماعی، و ج) گرایش مسیحیان و پیروان سایر ادیان در غرب به اسلام.

بر اساس مشاهدات به دست آمده در این پژوهش، در یک تقسیم بندی کلی می توان پنج کشور مورد مطالعة این تحقیق را در ارتباط با نحوة سیاستگذاری و مواجهه شان با اقلیت های مسلمان در آن جوامع به دو دسته تقسیم نمود. در یک دسته می توان کشورهای امریکا، انگلیس و روسیه را قرار داد. این کشورها رسماً و عملاًً نوعی سیاست کثرت گرایی را در قبال اقلیت های مسلمان اتخاذ نموده اند. کثرت گرایی در اینجا به معنای پذیرش حقوق برابر برای مسلمانان همانند دیگر اقلیت های دینی نیست، بلکه منظور انعطاف بیشتر دولت و جامعه مدنی در این کشورها در قبال حقوق اجتماعی مسلمانان در مقایسه با شدت بیشتر تبعیض های کشورهای آلمان و فرانسه در این رابطه می باشد، اما در کشورهای دسته دوم که مشخصاً شامل آلمان و فرانسه می باشد، مسلمانان با محدودیت های اجتماعی شدیدتری مواجه هستند.

کتاب اسلام گرایی در غرب پس از 11 سپتامبر 2001، در هفت فصل با عناوین زیر به رشته تحریر درآمده است:
فصل1. روند اسلام گرایی در غرب پیش از 11 سپتامبر 2001
فصل2. روند اسلام گرایی در ایالات متحدة آمریکا پس از 11 سپتامبر 2001
فصل3. روند اسلام گرایی در فرانسه پس از 11 سپتامبر 2001
فصل4. روند اسلام گرایی در آلمان پس از 11 سپتامبر 2001
فصل5. روند اسلام گرایی در انگلیس پس از 11 سپتامبر 2001
فصل6. روند اسلام گرایی در روسیه پس از حادثه 11 سپتامبر 2001
فصل7. نتیجه گیری
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما