loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مدیریت مالی اسلامی (اصول و کارکردها)

5 (1)

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده هانس وایسر

مترجم مهدی صادقی شاهدانی | حسین محسنی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 280

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37186 10003022
140,000 126,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

مدیریت مالی اسلامی سازوکاری برای ورود اصول اسلامی اقتصاد به واقعیت و حوزه عملکردی و تلاش ساختاریافته برای تطبیق کارکردهای مالی با قرآن کریم و شریعت است. بنابرین در سطوح بالایی از اخلاقیات بوده و استراتژی های مرتبط با عملیات تجهیز و تخصیص منابع در بانکداری، بیمه و سرمایه گذاری و نیز ارایه محصولات و ابزارهای مالی دارای گرایش به مسئولیت اجتماعی، مشارکت و مهمتر عدالت و انصاف است. مسلمانان مشتاق به پیروی از قرآن و سنت در امور جاری زندگی خود در هر مکان و زمانی به نحو مطلوب، در عین استفاده از معلومات و دستاوردهای سایر نقاط دنیا هستند.
مفاهیم شریعت در چارچوب اجتماعی و بافت فکری اشخاص جامعه باید نهادینه شده و روش های آن متناسب با زمان استنتاج شوند. مدیریت مالی اسلامی در تلاش است تا به بعد عملی پارسایی برسد که در نهایت کلیت احکام شریعت را با ابزارها و محصولات مالی ترکیب و یا آنها را از شریعت با رویکردی نوآورانه استخراج می کند. رویکرد این کتاب برآن است تا ضمن بیان مفاهیم مالی اسلامی به تشریح کارکردی ابزارها، محصولات و سازوکار نظام مالی اسلامی در بخش های مختلف اقتصاد مالی بپردازد. هدف همانا ارایه نظام مند مباحث به شکل طبقه بندی شده و بررسی مفهوم و ماهیت کارکردی مدیریت مالی اسلامی به زبانی شیوا و شرحی مختصر بر عملیات و محصولات مالی اسلامی است.

این کتاب در هشت فصل در تلاش است تا با ارایه نظام مند مباحث به شکل طبقه بندی شده، به بررسی مفهوم و ماهیت کارکردی مدیریت مالی اسلامی به زبانی شیوا و شرحی مختصر بر عملیات و محصولات مالی اسلامی بپردازد.

در فصل اول این کتاب با عنوان «مدیریت مالی اسلامی»، به توضیح محرک های ایجاد نظام مالی اسلامی پرداخته و به تشریح بستر فکری، نیروی محرکه و تجربیات کشورهای اثرگذار در این خصوص پرداخته شده است.

در فصل دوم کتاب با عنوان «منابع قوانین مالی اسلامی»، منابع قوانین نظام مالی اسلامی و نگرش مذاهب مختلف را به طور خلاصه درخصوص برخی اصول بیان خواهد کرد.

در فصل سوم با عنوان «اقتصاد اسلامی»، به تشریح مفهوم اقتصاد اسلامی به عنوان اساس نظام مالی اسلامی پرداخته و سه عنصر اساسی زکات، ربا و غرر را مورد بررسی قرار خواهد داد.

در فصل چهارم با عنوان «ابزارهای مالی اسلامی»، در کنار تشریح انواع ابزارهای مالی اسلامی فراگیر و غیرفراگیر، سازوکار و کارکردهای هریک از آنان را بیان می کند.

در فصل پنجم با عنوان «بانکداری اسلامی»، به مقوله بانکداری اسلامی به عنوان قلب اقتصاد اسلامی پرداخته و ضمن بیان ویژگی های خاص بانک های اسلامی به توضیح نوع عملیات، ماهیت ساختاری و برخی چالش های مرتبط با نوع کارکردهای آنان خواهد پرداخت.

در فصل ششم با عنوان «بخش های خاص در مالی اسلامی»، ضمن توصیف مفاهیم بیمه اسلامی و سرمایه گذاری اسلامی، انواع روش های تأمین مالی مسکن در مدیریت مالی اسلامی را تشریح می کند.

در فصل هفتم با عنوان «مالیه عمومی و مقامات پولی»، سیاست، نظارت و ساختار مالیه دولت ها و یا بانک های مرکزی کشورهای دارای نظام مالی اسلامی را بیان کرده و ابعاد کارکردی شخصیت های مذکور را شرح می دهد.

در نهایت در فصل هشتم تحت عنوان «مالی اسلامی از منظر تجربی»، چالش ها و مزایای نظام مالی اسلامی را از منظر اقتصادانان متعارف و فقهای مسلمان از حیث نتایج تجربی تشریح می کند. در ضمیمه مجموعه ای آیات قرآن کریم و کتب مقدس(تورات و انجیل) درخصوص ربا، میسر و بهره ارایه شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما