loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جرعه های حکمت: بررسی تطبیقی حکمت امام خمینی (س) و سنایی غزنوی

ناشر موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده محمدامین صادقی ارزگانی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 443

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37195 10003022
79,000 71,100 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

یکی از اصلی ترین نیاز های فطری آدمیان در طول تاریخ، شوق به عبور از ظواهر عالم ماده و رفتن به سمت معنای درونی حقیقت هستی بوده است.

در تمام ادیان جهان می توان گرایش های قوی عرفانی را دید. اما در ادیان ابراهیمی این گرایش ها به واسطه آموزه های وحیانی رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. در این میان عرفان اسلامی با تکیه بر آموزه های وحیانی و تلاش برای تحقق تمایلات فطری انسان در لقای حق، در طول تاریخ تفکر اسلامی جایگاهی والا را به خود اختصاص داده است. از همان قرون نخستین اسلامی این گرایش درمیان مسلمانان پیدا شد. چنان که علامه طباطبایی بر آن است که خاستگاه عرفان در اسلام، ابتدا قرآن و سخنان پیامبر اسلام بوده و سپس این بذر ها از طریق صحابه حضرت امیر مانند سلمان فارسی، اویس قرنی، کمیل بن زیاد، میثم تمار و رشید هجری بارور و شکوفا شده اند.
جریان عرفان اسلامی در طول تاریخ همواره مخالفانی سرسخت داشته است. بخشی از این مخالفت ها ریشه در عدم درک تمایز مهم و حیاتی میان جریان اصیل عرفان اسلامی با جریان های مشابه دارد. در زمانه معاصر که بار دیگر موجی از توجه و اهتمام به آموزه های عرفانی درمیان نسل معاصر پیدا شده است. وظیفه تبیین، توضیح و کاربردی سازی آموزه های عرفان کهن اسلامی بسیار ضروری می نماید.
هدف اصلی کتاب «جرعه های حکمت» معرفی مؤلفه ها و ساختار های معرفتی –عملی و عقیدتی عرفان اسلامی از طریق بررسی آثار امام خمینی و حکیم سنایی غزنوی است.

این کتاب از یک سو می کوشد نشان دهد چگونه عرفان اسلامی از متن قرآن بر آمده است و از سوی دیگر سر آن دارد تا در برابر موج جریان های دیگر که امروزه بسیار رایج شده اند، عناصر عرفان اسلامی را با باز نگری در متون باز شناسد. به همین دلیل سعی شده است هر آموزه عرفانی که معرفی می شود ریشه های قرآنی و روایی آن هم ذکر شوند تا توهم تضاد عرفان و قرآن پیش نیاید.

چنان که حضرت امام خمینی متذکر می شوند:

«تا شنیدی فلان حکیم یا فلان عارف ...چیزی گفت که به سلیقه شما درست در نمی آید ... حمل به باطل و خیال مکن. شاید آن مطلب منشأ داشته باشد از کتاب و سنت و عقل و شما به آن برنخورده باشید...ممکن است آن شخصی که اهل آن وادی است و صاحب آن فن است یک مدرکی از کتاب خدا داشته باشد، یا از اخبار ائمه هدی داشته باشد و شما به آن برنخورده باشید، آن وقت شما رد خدا و رسول کرده اید بدون عذر موجه»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما