loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تحلیل گفتمان ولایت فقیه در نظام سیاسی ایران

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده فائز دین پرست

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 263

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37196 10003022
131,500 118,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

ولایت فقیه از آموزه های دیرپای شیعی است که از همان آغاز عصر غیبت در منظومه ی تفکر شیعی زاده شد و بیش از یک هزار سال است که در اندیشه ی فقیهان شیعی ادامه ی حیات داده است. اندیشه ی شیعی هرچند همواره حاکمان عصر غیبت را جائر می دانست، اما چنین نبود که این نگرش و آموزه ی ولایت فقیه، در عمل، مبنایی برای بنیادگذاری نظام سیاسی مشروع قرار گیرد. این کتاب با توجه به چنین زمینه ای، به بررسی چرخش گفتمانی ولایت فقیه در زمانه و زمینه ی جدید که به شکل گیری "انقلاب اسلامی" و زایش نظام سیاسی نوین "جمهوری اسلامی" منجر شد، می پردازد.

سئوالات اصلی کتاب حاضر عبارتست از:
تطور ولایت فقیه در بستر نظام سیاسی معاصر ایران در چارچوب کدامین شرایط تاریخی و اجتماعی، قابل فهم است؟ همچنین سؤال های فرعی پژوهش نیز عبارتند از: گفتمان چیست و نظریه ی تحلیل گفتمان چه کاربردی در مطالعه ی اندیشه های سیاسی دارد؟ نظریه ی ولایت فقیه در چه شرایطی به پیدایش انقلاب اسلامی در ایران منجر شد؟ مفهوم جمهوری اسلامی در چارچوب نظریه ی ولایت فقیه چگونه فهم می شود؟ شرایط امکان ورود و بالندگی عنصر مصلحت در نظریه ی ولایت فقیه معمول در نظام جمهوری اسلامی ایران چه بود و در این چارچوب نظریه ی ولایت مطلقه ی فقیه چگونه فهم می شود؟

در راستای سئوالات فوق، فرضیه کتاب حاضر به شرح زیر می باشد:
تحولات و نقش آفرینی های ولایت فقیه در نظام سیاسی معاصر ایران در چارچوب شرایط حاصل از عوامل سطح فردی سوژه ی سیاسی (ویژگی های امام خمینی(ره)) و سطح ملی (تاریخ فکری، سیاسی و اجتماعی ایران) قابل فهم است.

این پژوهش در سه بخش، یک مقدمه و یک نتیجه گیری تنظیم شده است.

بخش اول (کلیات) که خود مشتمل بر دو فصل است، به مباحثی می پردازد که برای ورود به مباحث اصلی پ‍ژوهش در بخش های بعدی مورد نیاز است.
از این منظر در فصل نخست مسأله ی روش مورد بررسی قرار گرفته و طی آن روش مختار پژوهش تبیین شده است.
در فصل دوم به تبارشناسی گفتمان ولایت فقیه پرداخته ایم و طی آن شرایط امکان نظریه ی ولایت فقیه و تحولات آن در بستر تاریخ تا عصر مشروطه، به اجمال بررسی شده است. تأمل در مسأله ی تبارشناسی ولایت فقیه، زمینه را برای فهم چیستی تحولات آن در دوره معاصر فراهم می کند.

در بخش دوم که به گونه ای می توان آن را مهم ترین بخش رساله تلقی کرد، سه فصل گنجانده شده است.
این بخش اصولاً متکفل بیان جایگاه انقلاب در گفتمان ولایت فقیه است.
در فصل سوم پژوهش به عنوان نخستین فصل این بخش، امتناع مدلول سیاسی دال انقلاب، در گفتمان سیاسی سنتی ایران بررسی شده است.
در فصل چهارم چرخش های زبانی در تثبیت مدلول سیاسی دال انقلاب مورد توجه بوده،
و نهایتاً در فصل پنجم، شرایط امکان انقلاب اسلامی به عنوان محصول گفتمان ولایت فقیه مورد بررسی واقع شده است.

بخش سوم پ‍‍ژوهش ناظر به دوران جمهوری اسلامی تا پایان حیات حضرت امام خمینی(ره) است و طی آن به مسائل مرتبط با جمهوری اسلامی به مثابه نمودی از دولت مدرن در ایران توجه شده است.
در فصل ششم، از شرایط امکان جمهوری اسلامی به عنوان نظام سیاسی استقرار یافته ی گفتمان انقلابی ولایت فقیه سخن رفته است
و در فصل هفتم نیز به زمینه های ورود دال مصلحت در گفتمان ولایت فقیه و متعاقباً زایش گفتمان ولایت مطلقه پرداخته شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما