loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ریا در قرآن؛ ریشه ها، پیامدها و راه های درمان

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده سید محمد نحوی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 120

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37208 10003022
60,000 54,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

یکی از خطرناک ترین آفات اخلاقی که در ابعاد اعتقادی و رفتاری موجب انحراف انسان ها می گردد، «ریا» است.
از آنجا که فلسفه آفرینش انسان در قرآن کریم، عبادت خدا معرفی شده و شرط صحت عبادت، اخلاص در نیت است، اهمیت پرهیز ازچنین آفتی آشکار تر می گردد. پژوهش پیرامون «ریا» در قرآن کریم، در کنار پژوهش های مشابه، به شناخت بهتر نظام اخلاقی ـ تربیتی قرآن کریم می انجامد. نظامی که شناخت آن از راز هدایت گری این آخرین کتاب هدایت و انسان ساز و انسان پرور برمی دارد. کتاب حاضر گامی درجهت دستیابی به اهداف مزبور است.

در این تحقیق سعی بر آن است که با محور قرار دادن قرآن به بررسی ریشه ها، آثار و راه حل های درمان این مفسده اخلاقی پرداخته شود.

سؤال های اصلی پژوهش عبارتند از: مفهوم «ریا» از دیدگاه قرآن چیست؟ عوامل و ریشه های ریا از دیدگاه قرآن چیست؟ پیامدهای ریا چیست و قرآن کریم چه راه هایی برای درمان این مفسده اخلاقی ارائه می دهد؟ همچنین فرضیه های پژوهش عبارتند از: 1. قرآن کریم مفهوم جدیدی را جدای از معنای لغوی ریا مطرح نمی نماید و بسط تعالیم آن در باب ریا ناظر به ریشه ها و پیامدهای آن می باشد. 2. عوامل ریاکاری از دیدگاه قرآن عبارتند از: فقدان ایمان به خدا، فقدان ایمان به روز قیامت، فخرفروشی و غرور، پیروی از هوای نفس و فقدان ذکر و یاد الهی می باشد. 3. پیامدهای ریا عبارتند از: حبط اعمال، محرومیت از محبت الهی، قرین بودن دائمی با شیطان و … و راه های درمان ریا از طریق شناخت آثار سوء و توجه به عواقب اخروی ریاکاری (طریق علمی) و سعی در انجام عبادت مخلصانه و پنهانی و استمداد از لطف و عنایت الهی (طریق عملی) امکان پذیر است.

روش تحقیق در این کتاب بر دو مبنای اساسی استوار است: یکی روش تفسیری قرآن به قرآن و دیگری روشی که ایزوتسو در جهت فهم مفاهیم اخلاقی دینی قرآن به کار گرفته است.

کتاب ریا در قرآن؛ ریشه ها، پیامدها و راه های درمان در سه فصل به شرح زیر سامان یافته است.

فصل اول با عنوان «مفهوم واژه «ریا» از دیدگاه قرآن»؛ در پنج محور: تعریف لغوی و اصطلاحی ریا؛ مفهوم قرآنی ریا؛ ارتباط ریا و نفاق؛ ارتباط معنایی ریا با شرک؛ و ارتباط مفهومی اخلاص و ریا، به بررسی مفهوم ریا پرداخته است.

فصل دوم با عنوان «عوامل و ریشه های ریا از دیدگاه قرآن»؛ پنج مورد فقدان ایمان به خدا، فقدان ایمان به قیامت و وعده های الهی، فخرفروشی و غرور، پیروی از هوای نفس، و فقدان ذکر و یاد الهی را به عنوان عوامل و ریشه های ریا از دیدگاه قرآن معرفی و بررسی نموده است.

فصل سوم تحت عنوان «پیامدهای شوم ریا؛ چگونگی ریشه کن کردن آن ها»؛ ابتدا پیامدهایی همچون حبط اعمال ریایی، محرومیت از محبت الهی، همنشینی با شیطان، عدم آرامش روحی، رسوایی، قرار گرفتن در مدار کفر و شرک و محرومیت از هدایت الهی را عنوان پیامدهای ریا معرفی نموده است.
سپس در ادامه برای راه های درمان ریا دو راه علمی و عملی را ارائه نموده است.
برای درمان علمی ریا مواردی همچون: اول. شناخت آثار و پیامدهای شوم ریا؛ دوم. شناخت و توجه به خیرات و برکات اخلاص؛ و سوم. شناخت علل و عوامل ریاکاری ارائه شده است.
همچنین برای درمان عملی ریا نیز موارد ذیل معرفی شده اند: اول. بهره گیری از اضداد؛ دوم. الگوپذیری از سیره مخلصان؛ سوم. ذکر و یاد خدا؛ و چهارم. دعا و استعانت از خداوند.

در پایان نیز مولف خلاصه و نتیجه گیری از مباحث ارائه شده را بیان نموده است. کتاب ریا در قرآن؛ ریشه ها، پیامدها و راه های درمان در انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) به چاپ رسیده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما