loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معناشناسی نام های معاد در قرآن کریم

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده هادی رهنما

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 175

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37211 10003022
87,500 78,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

معمول است که تحقیق هایی که درباره معاد صورت می گیرد و حتی تحقیق هایی که درباره معادشناسی قرآنی است، به مسائل خاص و از پیش تعیین شده ای می پردازد که عمدتا خاستگاه کلامی دارند و مسائلی نظیر اثبات معاد؛ معاد جسمانی، نشانه های رستاخیز وصف بهشت و جهنم و .... طرح این مسائل و پی جویی پاسخ آنها سر و شکلی عمدتاً کلامی به موضوع معاد می دهد و جایگاه و نقش آن را در میان مفاهیم دینی متنایب با همان مسائل تعیین می کند.
اما در این موضوع معاد در کلیت آن، آن گونه که در قرآن کریم تصویر شده مورد مطالعه قرار می گیرد. این تحقیق در قالب نامهای معاد صورت گرفته است، یعنی واژه هایی که به معنای کلی معاد (جهان پس از مرگ و نه بهشت و جهنم) و رستاخیز (نه نشانه ها و اتفاقات مرتبط با آن) ارجاع می دهند. روش این تحقیق هم روش معنی شناختی است، یعنی مطالعه ساختگرایانه معنا. در اینجا نام های معاد در قرآن کریم در چارچوب مطالعه روابط معنایی تغییرات معنایی و توصیف معنا براساس تحلیل بافت زبانی (آیات) مورد مطالعه قرار گرفته اند.
معنای "الیوم آلاخر" که براساس تحلیل کاربردی آن در آیات مورد مطالعه قرار گرفته، معنایی کلی نگر است و بر اصل معاد دلالت دارد. معنای "الاخره" در چارچوب مطالعه تقابل آن با "الدنیا" و تضییق معنایی آن توصیف شده است. بخش مفصلی از معنی شناسی آلاخره به توصیف معنی ضمنی آن یا همان تداعی های "بهشت"، "دوزخ" و "آن جهان" اختصاص دارد. معانی ارجاعی و ضمنی "یوم القیامه" و "الساعه" نیز از طریق تحلیل کاربردهای آنها و مفاهیم هم نشین و جانشین آنها در آیات، مورد مطالعه قرار گرفته است.

معنی شناسی نامهای معاد در قرآن کریم همچنین نشان می دهد که مفاهیم"دنیا" و "جزا" نقش اصلی را در شکل دادن و تعیین نقش معاد در قرآن کریم دارند، مفهوم "ایمان" و مفاهیم مرتبط با آن (نظیر: کفر، تکذیب، شک،...)و نیز رابطه انسان با معاد را تصویر می کنند.

کتاب حاضر در چهار فصل به رشته تحریر در آمده است.

در فصل نخست به مباحث مرتبط با روش شناسی تحقیق پرداخته

و سه فصل دیگر به مطالعه و تحلیل نام های اصلی معاد در قرآن کریم اختصاص دارند: «الیوم الآخر»، «الآخره»، «یوم القیامه» و «الساعه».
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما