loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انفاق در قرآن کریم

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده ابوالفتح عزیزی ابرقویی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 216

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37219 10003022
108,000 97,200 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

«انفاق» موضوع مهمی است که قرآن ما را بدان مکلف می کند و آیات متعددی آنرا توضیح و تبیین می نماید. تحصیل ملکه انفاق برای مؤمنان، مسئله حایز اهمیّتی است که نقش ارزشمندی در تعالی ایمانی آنان ایفا می کند. قرآن کریم برخورداری از این ملکه را عامل بسیاری از خیرات و برکات می داند و همه افراد مسلمان از قبیل ثروتمند و فقیر، مرد و زن و پیر و جوان را به انفاق دعوت می کند و انجام آن را کلید حل بسیاری از مسائل و مشکلات فردی و اجتماعی بیان میکند.

قرآن در تهذیب فکر و اصلاح اندیشه انسانی، انفاق را یک راهبرد ارزشمند فردی ـ اجتماعی می داند و سعی در گسترش آن در جامعه دارد. قرآن در این راه از مثلهای زیبا، بیان نعمتها و دارایی و تواناییهای خداوند، تشویق و توبیخ، سرزنش و تحذیر سود جسته است و همچنین آثار ارزندهای را برای انفاق کنندگان در راه خدا برشمرده است که در زندگی مادّی و معنوی، دنیوی و اخروی مفید است. در این میان از بخل، نفاق، دنیاگرایی، توجه بیش از حد به اموال و اولاد، به عنوان موانع و آسیبهای انفاق یاد شده است. قرآن یادآور میشود که مبادا این رذائل، مؤمنان را به بیراهه کشاند و از انفاق در راه خدا و اجر دنیوی و اخروی محروم سازد.

طرح مسئله انفاق نیز در قرآن به گونه ای منحصر به فرد است که از راه تدبر عمیق در آیات آن به دست می آید.
برخلاف تصور عمومی مردم از انفاق، قرآن بیشتر آثار آن را متوجه انفاق کنندگان می داند، نه انفاق شوندگان ؛ در سازوکار قرآنی انفاق، هرچند نیازمندان بهره مادی میبرند، اما انفاق کنندگان نیز بی بهره نیستند، بلکه آنان نیز به تعالی مادی و معنوی، نائل میشوند. از این رو نقش انفاق در جامعه اسلامی، چون خون رسانی قلب به سلول های بدن است که استمرار حیات و طراوت و شادابی جسمانی را به دنبال دارد.
بدیهی است چنانچه فرهنگ انفاق در جامعه رونق بگیرد، بیماری مزمن فقر، ریشهکن میشود و شادابی و نشاط را به ارمغان خواهد آورد.
باید دانست که گرایش به انفاق، ریشه در فطرت پاک بشری داشته و به جز اسلام، ادیان آسمانی دیگر نیز بدان توصیه کرده اند. در قرآن اهمیت انفاق به اندازه ای است که در کنار مفاهیم مهمی چون ایمان به خدا و اقامه نماز مطرح شده است.

این اثر به چهار فصل تقسیم میشود:

فصل اول به حوزه معنایی، مصادیق و شیوههای انفاق می پردازد؛

فصل دوم شیوه های ترویج فرهنگ انفاق را مورد بررسی قرار می دهد.

فصل سوم نیز مربوط به آثار و برکات انفاق است و فصل چهارم به موانع و آسیب های دنیوی و اخروی انفاق مربوط می شود.
روش تحقیق در این کتاب دو گونه است.
در فصل اول بیشتر از روش معناشناختی دکتر توشیهیکو ایزوتسو بهره گرفته شده است. بر اساس این روش موضوع قرآنی برگزیده ما یعنی انفاق با برخی از کلمات ارتباط بیشتری برقرار می کند، این مطلب نشان گر ارتباط عمیق معنایی آنها با یکدیگر است، با دقت بیشتر در این واژه ها متوجه می شویم که برخی از این کلمات مترادف یا توضیح مفهوم موضوع مورد نظر نویسنده است و برخی دیگر رابطه این موضوع با موضوعات دیگر را شرح می دهد، از سوی دیگر برخی کلمات متضاد با موضوع اصلی نیز در این حلقه یافت می شوند، در هر صورت مجموعه کلماتی که بیشترین ارتباط را به صورت مترادف یا متضاد با موضوع اصلی برقرار می کنند، تشکیل دهنده حوزه معنایی آن هستند، بر اساس نظر دکتر ایزوتسو دقت و تعمیق نظر در روابط کلمات این حوزه معنایی می تواند ما را به معنای دقیق موضوع اصلی در هنگام نزول وحی و کل قرآن رهنمون کند.

در فصلهای بعدی کتاب، سعی بر آن بوده است که از روش تفسیر موضوعی قرآن به قرآن استاد علامه طباطبایی که ذکر مفصل آن در مقدمه کتاب گرانسنگ المیزان فی تفسیر القرآن آمده است، استفاده شود.

عناوین فصول کتاب حاضر عبارتنداز:

فصل اول: انفاق و حوزه معنایی آن

فصل دوم: شیوه های ترویج فرهنگ انفاق

فصل سوم: آثار انفاق

فصل چهارم: موانع انفاق
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما