loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سرمایه اجتماعی در اندیشه و عمل امام خمینی (س)

ناشر موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده سیده فاطمه فقیه خلجانی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 226

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37247 10003022
46,000 41,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

فصل نخست کتاب حاضر، در مورد چارچوب مفهومی سرمایه اجتماعی است. مؤلف در این بخش، تلاش می کند با ارائه نظریات مطرح و مختلفی که در خصوص مفهوم سرمایه اجتماعی وجود دارد، زمینه را برای طرح بحث فراهم کند. نگاه مؤلف در این بخش، انتقادی و سلبی است و با طرح نظرات افراد مهمی درخصوص سرمایه اجتماعی، چون پیر بوردیو، جیمز کلمن، رابرت پاتنام و فرانسیس فوکویاما به نقد نظریات آن ها می پردازد.
فصل دوم کتاب به مبانی فکری و نظری اندیشه امام خمینی(س) و تلاشی برای ایضاح نگرش امام به هستی، انسان و جامعه و فرد می گذرد.
در فصل سوم، مؤلف می کوشد تا ظرفیت های سرمایه اجتماعی را در اندیشه و عمل امام خمینی شرح داده و این ظرفیت ها را در دو بُعد شناختی (ذهنی) و ساختاری (عینی) بسط دهد.

آخرین فصل کتاب سرمایه اجتماعی، فصلی است که عناصر و ویژگی های سرمایه ساز رهبری امام خمینی(س) را با ذکر 12 ویژگی جزئی بر می شمارد. این ویژگی ها با اشاره به بیان خود امام راحل در صحیفه ارزشمند ایشان گردآوری شده است. به گفته مؤلف، این 12 ویژگی تنها بخشی از خصایص برجسته امام است که تنها با توجه به قابلیت سرمایه ساز بودن به آنها توجه شده است.

مؤلف کتاب در مقدمه خود با اشاره به اهمیت مفهوم «سرمایه اجتماعی» در مطالعات اخیر می نویسد: یکی از بسترهایی که می توان در آن به بررسی سرمایه اجتماعی پرداخت، تجربه تاریخی و اندیشه و عمل افرادی است که همواره به بهره گیری از این سرمایه ها توجه داشته اند.

وی در ادامه به اهمیت پژوهش پیرامون اندیشه امام در این حوزه متمرکز می شود و می افزاید: بررسی اندیشه و عمل امام خمینی در این راستا نیز، از این جهت ضرورت دارد که ایشان به عنوان یک رهبر مذهبی و مردمی، با هوش و درایت کم نظیر، بینش عمیق و شناخت دقیقی که از مسائل انسانی، اجتماعی و سیاسی داشتند، در برهه ای از تاریخ رهبری جامعه ایران را بر عهده داشتند و به شایستگی از این سرمایه ها بهره گرفتند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما