loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

امام خمینی (س) و رسالت جهانی هدایت: تحلیل و بررسی پیام تاریخی امام خمینی (س) به گورباچف

ناشر موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده جواد کلاته عربی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 379

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37248 10003022
69,000 62,100 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

نامه تاریخی امام خمینی به رهبر اتحاد جماهیر شوروی از برجسته ترین مصادیق صدور انقلاب و بزرگترین نماد سیره تحول خواهی و اصلاح گری امام در عرصه جهانی است و پرداختن به این پیام از این منظر، در تبیین لایه های دیگری از تأثیرگذاری امام در گستره جهانی و طرح مسئله امام و رسالت جهانی هدایت ضروری به نظر می رسد.

علی رغم اهمیت پیام امام، تاکنون در این ارتباط صرفاً دو اثر مستقل به رشته تحریر درآمده و بررسی گسترده تر محتوا و مسائل پیرامونی پیام و نگرش به آن از منظر صدور انقلاب و رسالت جهانی امام در باب هدایت امت ها بیش از پیش احساس می گردد. همچنین، یکی از ارکان مهم این پیام تاریخ ساز، پیش بینی های امام درباره شکست و فروپاشی مارکسیسم اتحاد جماهیر شوروی و اشاره به افول و بن بست امپریالیسم آمریکا و صدق پیش بینی های امام در این موارد می باشد که با توجه به شرایط کنونی آمریکا و چالشهای سیاسی ـ اقتصادی آن و روند رشد عدالت خواهی در جهان، سخن درباره آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.
« امام و رسالت جهانی هدایت، شرح و بررسی پیام تاریخی حضرت امام خمینی(س) به گورباچف» عنوان کتابی است که موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با نظارت دکتر سیدعلی قادری مدیرکل سابق وزارت امور خارجه و نویسنده کتاب «روح الله» و تالیف جواد کلاته عربی منتشر کرده است.

این کتاب در یک مقدمه و پنج فصل تنظیم گردیده است. مقدمه این اثر به معرفی شخصیت حضرت امام، مبادی عرفانی نهضت امام، تبیین وضیعت جاری جهان معاصر و نقش امام خمینی(س) در تغییر سرنوشت بشر عصر جدید و دغدغه های هدایت گری حضرت امام می پردازد.

فصل اول کتاب به معرفی و بررسی مراتب تحول خواهی و اصلا ح گری در سیره امام خمینی(س) اختصاص یافته است و در آن به بیان سیره علمی و عملی حضرت امام در این باره تحت عناوینی همچون: خودسازی معنوی، اصلاح گری در حوزه دین و دینداران، برقراری حکومت اسلامی به عنوان مهم ترین دغدغه و هدف امام، تفکرات تحول خواه در جهان اسلام و دغدغه های جهانی اصلاح گرایانه و رسالت جهانی هدایت پرداخته می شود. در این فصل، سعی بر آن است تا گستره تأثیرگذاری و تلاش حضرت امام از درونی و شخصی ترین حوزه های اصلاح و تربیت که همان خودسازی معنوی است تا تأثیرگذاری در جهان معاصر و هدایت همه آحاد جامعه بشری به سوی عدالت و معنویت مورد واکاوی قرار گیرد.

فصل دوم کتاب به پیام امام به دیده مصداق بارز صدور انقلاب توسط حضرت امام می نگرد. لزوم صدور انقلاب، روش ها و شیوه های مورد نظر امام در صدور انقلاب، ارسال نامه در سیره امام خمینی(س) و اشاره به پیام تاریخی امام به گورباچف به عنوان یکی از برجسته ترین نماد های صدور انقلاب، عناوینی هستند که در این فصل مورد بررسی قرار می گیرند.

در فصل سوم، سعی شده تا به تحلیل و بررسی محتوای پیام پرداخته شود. در این فصل، پیام امام به ده فراز تقسیم گردیده و در هر فراز با توجه به محتوای واحد آن، از سوی نگارنده یک موضوع محوری انتخاب شده و آنگاه به تحلیل و بررسی هر یک از محورهای پیام برآمدیم.

مباحث مطروحه در این فصل شامل: اخلاق سیاسی، بررسی الحاد شرق و سکولاریسم غرب، جامعه شناسی دین، تاریخ سیاسی شوروی، برخی اصول فقهی و قرآنی، بررسی جایگاه دین در بلوک شرق و غرب، مباحثی پیرامون انقلاب اسلامی و مباحث فلسفی و عرفانی پیرامون: فطرت، شناخت، و معاد است. در اثنای طرح این مباحث کوشش شده در هر بخش - در حد بضاعت - به بیان دیدگاه ها و آراء امام نیز توجه گردد.

از آنجا که حواشی ابلاغ و ارسال پیام امام و پاسخ گورباچف از اهمیت بسزایی برخوردار بود؛ در فصل چهارم کوشش شد تا با استناد به گفتار اشخاص مرتبط با نامه از قبیل: آیت الله جوادی آملی، محمد جواد لاریجانی، مرضیه حدیده چی(دباغ)، گورباچف و ادوارد شواردنادزه، شرح ماجرا را از شروع تدوین پیام توسط امام تا پاسخ گورباچف و اظهار نظرهای مقامات شوروی درباره پیام دوباره بازخوانی کنیم.

مارکس، پدر مارکسیم و فوکویاما، فرزند لیبرالیسم هر دو کوشیدند تا ایدئولوژی های مورد نظرشان را به عنوان سرنوشت محتوم بشریت قطعی الوقوع معرفی کنند اما با تحقق پیش بینی های امام، ابطال پیش بینی های دو مکتب مارکسیسم و لیبرالیسم به اثبات رسید. این مسائل در فصل پنجم بررسی شده است.

بجز کتاب مذکور، تاکنون در این باب، دو اثر مکتوب دیگر ارائه شده است. «آوای توحید» عنوان کتابی است که توسط حضرت آیت الله جوادی آملی در سال 1369 به رشته تحریر درآمده و بارها تجدید چاپ شده است. این اثر ارزشمند دارای دو امتیاز برجسته است؛ اول اینکه نگارنده آن، نماینده امام و مسئول ابلاغ پیام به آقای گورباچف و شاهد عینی ماجرا بوده است و دیگر این که، با توجه به اشراف ایشان بر مباحث فلسفی مطرح شده در پیام، شرح ایشان با رویکردی فلسفی از استحکام و عمق خاصی برخوردار است.

«دری از جهان غیب» تألیف حمیده حائری پور اثر دیگری است که در سال 1384 به چاپ رسیده است. این اثر، شرح مختصر و مفیدی است که به تحلیل کلی محتوای پیام و بررسی مسائل پیرامونی آن می پردازد. «دری از جهان غیب» در سال 1388 از سوی سفارت ایران در تاجیکستان در آن کشور چاپ و منتشر شد.

اما آنچه که کتاب امام و رسالت جهانی هدایت (شرح و بررسی پیام تاریخی حضرت امام خمینی(س) به گورباچف) را از مکتوبات دیگر در این حوزه شاخص می کند جامع بودن این کتاب است. در این اثر علاوه بر شرح تمام فرازهای پیام به مسائل پیرامونی پیام نیز پرداخته شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما